Journal of Turkish Studies, cilt.13, ss.1383-1407, 2018 (Hakemli Dergi)
Yapılan bu çalışmada ilkokul öğretmenlerinin epistemolojik inanç
düzeyleri, öğretim stili düzeyleri, epistemolojik inanç ve öğretim stili
arasındaki ilişkinin anlamlılık düzeyi ile öğretmenlerin epistemolojik
inançlarının öğretim stillerini yordayıp yordamadığının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma İstanbul İli, Avrupa Yakası’ nda görev
yapmakta olan 146’ sı kadın, 96’sı erkek olmak üzere toplam 242 ilkokul
öğretmeni ile yürütülmüştür. Bu çalışma genel tarama modellerinden
ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen betimsel nitelikli bir
araştırmadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak ‘’Kişisel Bilgi
Formu, Schommer (1990)’ in geliştirdiği Epistemolojik İnanç Ölçeği ve
Grasha (1994) tarafından geliştirilen Grasha Öğretim Stili Ölçeği’’
kullanılmıştır. Elde edilen veriler Spss22 programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre araştırmaya katılan sınıf
öğretmenlerinin birçoğu öğrenme davranışının kişinin gösterdiği çabadan
daha çok yetenekleri ölçüsünde geliştirilebileceğini, kalıtsal olduğunu
düşünmektedir. Bunun yanında yapılan analizlere göre öğretmenler
tarafından en çok tercih edilen öğretim stili ‘’rehber’’ öğretim stili, en az
tercih edilen öğretim stili ise ‘’otoriter’’ öğretim stili olarak bulunmuştur
Bu araştırmaya katılan öğretmenlerin öğrenci merkezli yaklaşımları
benimsediği söylenebilir. Ayrıca araştırma sonucunda öğrenci merkezli
yaklaşımlara yakın olan epistemolojik inançlara sahip öğretmenlerin
öğrenci merkezli öğretim stillerine, temelini geleneksel yaklaşımlardan alan epistemolojik inançlara sahip öğretmenlerin ise daha çok geleneksel
eğitim yaklaşımlarına yakın öğretim stillerine sahip oldukları
görülmüştür. Sonuçlar incelendiğinde epistemolojik inanç alt
boyutlarının, öğretim stilleri alt boyutlarının anlamlı birer yordayıcısı
olduğu görülmektedir.
In this study, it has been aimed to determine the level of
significance of the epistemological beliefs, teaching style levels and the
relationship between them in primary school teachers. In this respect, it
was sought answer for the questions of ''What is the level of teachers'
epistemological beliefs?”, “What is the level of teaching style of teachers?'',
''Is there a meaningful relationship between teachers' epistemological
beliefs and teaching styles?” and “Is epistemological beliefs of teachers a
meaningful predictor about theirs teaching styles?". The research was
conducted with a total of 242 primary school teachers, 146 female and
96 male. This study is a descriptive research carried out using the
relational screening model which is one of the general survey models. In
the study, Personal Information Form, Epistemological Belief Scale and
Grasha Teaching Style Scale were used as data collection tools to
determine epistemological beliefs. The obtained data were analyzed using
the Spss22 program. According to the results of the analysis, the class
teachers participating the research think that learning ability is
improvable to the extend the ability of the person. In the results of these
analysis, it has been considered that the most preferred teaching style is
the 'guide' style and the least preferred teaching style is the
'authoritarian' teaching style by the teachers.