İlkokulda Finansal Okuryazarlık: Demografik Faktörler Finansal Tutum ve Davranışları Farklılaştırıyor mu?


Creative Commons License

ÇELİKTEN L., DOĞAN M., Dişli Çelikten M.

Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.13, sa.24, ss.135-162, 2023 (TRDizin) identifier

Özet

Bu araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yön-teminin benimsendiği araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Tokat ili Erbaa ilçesinde öğrenim gören 193 ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin finansal okuryazarlık tutum ve davranış düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çeşitli değişkenler açısından gerçekleştirilen ince-lemelerde ise öğrencilerin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının “aile türü, kumbaraya sahip olma durumu, alışverişe gitme sıklığı, harçlık alma durumu ve harçlık alma sıklığı” değişkenlerine göre istatistikî olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği, “cinsiyet, kardeş sayısı ve ailenin ortalama geliri” değişkenlerine göre istatistikî olarak anlamlı farklılıklar göstermediği tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının çeşitli demografik değişkenlerden etkilendiği ve bu değişkenlerin daha çok aile ve ebeveyn tutumuna bağlı faktörler olduğu yargısına ulaşılmıştır.