Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2009 - 2011
Öğrencilerin araştırmacı-sorgulama ortamında oluşturdukları argümanların
kalitesinin ve bilimsel kredibilitesinin araştırıldığı bu araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin argüman
geliştirme süresince oluşturdukları tüm argümanlar, argüman kalitesi ve kredibilitesi
modeline göre incelenerek, kaliteleri ve bilimsel kredibiliteleri incelenmiştir.
Bu çalışmada amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını,
Ortaöğretim Fizik Öğretmenliği 5. sınıf öğrencisi 20 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmamız 4 aşamada gerçekleşmiştir: model roketlerin tasarımı ve yapımı, nitel
soruların uygulanması, argüman geliştirme etkinlikleri ve nitel soruların tekrar
uygulanması. Argüman geliştirme etkinlikleri için iki adet nitel model roket sorusu
kullanılmıştır. Bu sorulara öğrencilerin verdikleri cevaplar analiz edilerek öğrenciler
gruplara ayrılmış ve gruplar arasında bilimsel tartışma yaptırılarak video kaydı
alınmış ve bu kayıtlar yazılı dokümanlar haline getirilmiştir. Yazılı hale getirilen
dokümanlar Bilimsel Argümantasyon ve Bilimsel Kredibilite Modeline göre analiz
edilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır.
Araştırma bulgularına göre argümanların büyük çoğunluğunu kalitesi üçüncü kalite
çıkmıştır. Argümanların bilimsel kredibilitesi ise genellikle düşük olmuştur. Bu
sonuçlar argüman geliştirme etkinliklerinin önemini göstermektedir. Öğrencilerin
okumak, yazmak ve hesap yapmaktan öte gelişen toplumun değerleri olan kritik
düşünme ve kendi başına yaşam boyu öğrenebilme yeteneklerinin geliştirilebilmesi
için argüman geliştirme etkinlikleri kullanılabilir.