DUYGUSAL DAYANIKLILIĞIN VE SOSYAL BECERİ GELİŞİMİNİN DESTEKLENMESİ PROGRAMININ (FUN fRİENDS) 5 YAŞ ÇOCUKLARININ SOSYAL BECERİLERİNE, PROBLEM VE OYUN DAVRANIŞLARINA ETKİSİ


Ünsal F. Ö., Uyanık G. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2017

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2015
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2017

Proje Özeti

Duygusal dayanıklılık, bireyin hayatın zorlukları ve stresiyle başa çıkabilme ve yaşanan tecrübeden birikim kazanarak öncesine nazaran daha güçlü çıkabilme yeteneğidir. Duygusal dayanıklılık  terimi aynı zamanda bireyin uzun süreli stres ve mahrumiyet sürecinden sonra süreç önceki durumunu geri kazanabilme yeteneğidir. Dayanıklılık doğuştan getirilen bir özellik değildir. Vücudumuzun bağışıklık sistemi gibi ruh halimizden ve çevremizdekilerden bize gelen yardım miktarından etkilenmektedir. Bu nedenle okul öncesi dönemden itibaren dayanıklılığı arttırmaya yönelik çalışmalar yapılması gerekmektedir. Yapılan araştırmalar dayanılılığın geliştirilmesinde başkalarıyla iletişim kurmanın, sosyal ortamlar içerisinde bulunmanın, sorunlarla nasıl başa çıkabileceğinin öğrenilmesinin vb. önemli olduğunu belirtmektedir. Bir başka deyişle çocukların erken yaşlarda sağlıklı sosyal beceriler geliştirmeleri oldukça önemlidir. Çocukların yaşamının ilk dönemlerinden itibaren aileden sonra, çocuğu toplumsal yaşama hazırlamada, okul öncesi eğitim kurumları çocuğu destekleyen kurumlar olarak sistem içinde yerlerini almaktadır. Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanabilecek duygusal dayanıklılığı ve sosyal becerileri desteklemeye yönelik bir program gelecekte çocukların daha güçlü ve dayanıklı bireyler olabilmeleri adına önemli bir alt yapı oluşturabileceği düşüncesinden yola çıkılarak çalışmamızın başlığını “Duygusal Dayanıklılığın Ve Sosyal Beceri Gelişiminin Desteklenmesi Programının (Fun Frıends) 5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerine, Problem Ve Oyun Davranışlarına Etkisi” oluşturmuştur. Çalışma haftada 1 gün 1 saat olmak üzere 12 hafta süreyle uygulanacaktır. Çalışma öncesinde ve sonrasında araştımacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Avcıoğlu (2007) tarafından geliştirilen “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği”, Özbey (2009) tarafından geliştirilen “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (PKBS–2:Preschool and Kindergarden Behaviour Scale)” ve Gülay Ögelman (2010) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Oyun Davranışı Ölçeği” kullanılacaktır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 15.0 (Statistical Package of Social Sciences) programı kullanılarak değerlendirilecektir.

Anahtar Sözcükler : Okul öncesi eğitim, duygusal dayanıklılık, sosyal beceri, davranış problemleri, oyun