Erden Çınar S., Cengizhan S., Levent A. F.
CB Strateji ve Bütçe Başkanlığı (Kalkınma Bakanlığı) Projesi, 2017 - 2018
Milli Eğitim müfredatı içerisinde özel yetenekli bireylere yönelik birçok
çalışma yapılmasına rağmen bu bireylerin eğitiminde kullanılacak kültürel
normlara eğitim ortamına ve sistemine uygun standart bir müfredat, program,
tasarım, içerik, model bulunmamaktadır. Bu öğrencilere, adil ve kapsamlı bir
eğitim imkanı sunabilmek adına ihtiyacı karşılayacak şekilde farklılaştırma çok
önemlidir. Bunlar, bireysel farklılıkların gözetilmesi, içerik-süreç-üründe
değişiklik ve düzenlemeler yapma, uygun ve çeşitli ölçme değerlendirme
yöntemlerinin kullanılması, esnek ve güvenli bir sınıf ortamıdır. Üstün zekalılar
ve yetenekliler için öğretim programları geliştirilirken, içerik, süreç ve ürün
boyutlarının farklılaştırılmasına ve etkinliklerin planlanmasına yönelik
kuramsal çerçeveler mevcuttur. Bunlara üstün zekalılar için geliştirilmiş
müfredat modelleri denir. Tüm öğrenciler için ideal bir müfredat modeli bulmak
zordur. Her modelin kendi içinde gelişmiş ve eksik kalmış yanları vardır.
Önemli olan hedefe, içeriğe ve çalışılan öğrenci grubuna en uygun modeli
seçmektir (Sak, 2010). Bu ihtiyaçla proje kapsamında bu bireylere yönelik
verdikleri eğitimle başarıya ulaşmış ülkelerin eğitim modelleri incelenmiş ve
Ümraniye İlçesinde destek eğitim odası bulunan 6 okulda pilot uygulamalar
yapılmıştır. Bu okullarda eğitim alan 6-10 yaş arası 60 özel yetenekli birey,
aynı zamanda bu okullarda görev yapan 16 sınıf öğretmeni, Ümraniye ilçesinde
görevli 4 özel eğitim, 4 rehberlik öğretmeni, özel yetenekli bireylerin
aileleriyle çalışılmştır. İstanbul Valiliği, Ümranite Rehberlik ve Araştırma
Merkezi, Bilim Merkezi Geliştirme Derneği ve Ümraniye Kaymakamlığı işbirliğiyle
yürütülen proje kapsamında bir akademik kurul oluşturulmuştur. Projenin ilk
faaliyeti olan bu çalışmada Marmara Üniversitesi akademisyenleri Doç. Dr. Sibel
Cengizhan, Doç. Dr. Seval Erden, Yrd. Doç. Dr. Faruk Levent ve Dr. Akif Avcu görev
almıştır. Projenin tüm eğitim
süreçlerinde; öğretim programları ve öğretim, eğitici eğitici
uygulama, aile eğitimi içerikleri hazırlama, uygulama ve ölçme değerlendirme
sonuçlarının raporlanması bu akademik danışma kurulu tarafından
gerçekleştirilmiştir. Tüm çalışmalar, kurul üyelerinin yüksek bir verimliliğiyle
başarıyla sonuçlanmıştır.