Bilim Kamplarında Biyoloji Öğretmen Adaylarının Biyoloji Öğretimine Yönelik Bakış Açılarının İncelenmesi


Gürcan Z.(Yürütücü), Yurdakul A.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2025
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2026

Proje Özeti

Fen bilimlerinin en etkili öğretim ve öğrenim yolları arasında; doğası gereği yaparak ve yaşayarak öğrenmek,

deneyler yoluyla keşfetmek ve doğa ile iç içe olmak yer almaktadır. Fen bilimleri alanında yapılan çalışmalar

neden-sonuç ilişkilerinin doğrudan öğrenci tarafından gözlemlenmesi ve bu ilişkilerin sınıf dışı ortamlarda, doğa

ile bütünleşerek işlenmesini, fen eğitiminin kalıcılığını artıran en güçlü yaklaşımlardan biri olduğu sonucuna

ulaşılmıştır. Değişen ve gelişen eğitim bilimleri alanında yapılan çalışmalar artık sınıf içinde öğretmenin

yetersiz kaldığına ulaşmıştır. Okul dışı ortamları fen öğretiminde kullanma ile ilgili yapılan çalışmalar,

öğrencilerin konuları daha iyi anlamlandırması öğrendiklerini uzun süreli olarak hatırlaması ve konularının

kalıcı olmasını sağladığını kanıtlanmıştır. Yapılması planlanan proje, fen alanındaki çalışmaların biyolojiye

indirgenmiş örneklerinin eksikliği ve özellikle okul dışı ortamlar ile ilgili biyoloji öğretmen adayları üzerine

yapılan çalışmaların eksikliği ve yetersizliği nedeniyle önem arz etmektedir. Bu durum, ’Neden bu projeye

ihtiyaç var?’ sorusuna verilebilecek en güçlü yanıt olarak nitelendirilebilir. Proje bu alandaki eksikliği gidermeyi

hedefleyerek literatüre önemli katkılar sunmayı amaçlamaktadır. Planlanan proje, fen bilimleri alanında yapılan

önceki çalışmalarda göz ardı edilen Biyoloji öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki

görüşlerini, öğretmen adaylarını okul dışı öğrenme ortamı olan bilim kampında eğitim vererek bahsi geçen

konu hakkında görüş değişikliğini incelemeyi hedeflemektedir. Planlanan proje süreç boyunca somut veriler

elde ederek literatürdeki önemli boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.

Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik tutum ve algılarındaki değişimleri belirlemek için

yapılması planlanan bu projede hem nicel araştırma yöntemleri(öntest-sontest) hem de nitel (yarı

yapılandırılmış görüşme) araştırma yöntemleri ile katılımcıların deneyimleri ve ön bilgilerini derinlemesine

incelmeyi hedeflenmektedir. Elde edilecek veriler hem öğretmen adaylarının okul dış öğrenme ortamları ile ilgili

algı ve bu alandaki eksiklerini gözler önüne sermek için hem de okul dışı öğrenme temalı bilim kampının

sonuçlarını somut olarak görmek için oldukça önemlidir. Proje sürecinde doğru ve anlamlı veriler elde etmek

amacı ile projenin iş paketlerine sadık kalınması ve veri toplama sürecinin disiplinli bir şekilde devam ettirilmesi

planlanmıştır. Kamp boyunca, öğretmen adaylarına okul dışı ortamlarda biyoloji alan bilgilerini kullanmaları için

alanında uzman bir zoolog ile botanik bilim dalında uzmanlaşmış iki bilim insanı eşlik edecektir. Ayrıca,

pedagojik eğitimleri vermek üzere yine alanlarında uzman akademisyenler, bilim kampında eğitimlerini

sağlayacaklardır.

Araştırma sonuçları, fen eğitimde yapılacak ulusal konferansta bildiri olarak sunulması amaçlanmaktadır.

Ayrıca veriler Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi web sitesinde buklet olarak paylaşılacaktır. Fen

bilimleri eğitimi ve biyoloji-fizik-kimya öğretmenliği bölümlerine proje sonuçlarının paylaşımı sağlanacaktır.

Ayrıca proje onaylanması halinde makale haline getirilip literatüre katkı sağlayacak hale getirilmesi

planlanmıştır.