Gürcan Z.(Yürütücü), Yurdakul A.
TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2025 - 2026
Fen bilimlerinin en etkili öğretim ve öğrenim yolları arasında; doğası gereği yaparak ve yaşayarak öğrenmek,
deneyler yoluyla keşfetmek ve doğa ile iç içe olmak yer almaktadır. Fen bilimleri alanında yapılan çalışmalar
neden-sonuç ilişkilerinin doğrudan öğrenci tarafından gözlemlenmesi ve bu ilişkilerin sınıf dışı ortamlarda, doğa
ile bütünleşerek işlenmesini, fen eğitiminin kalıcılığını artıran en güçlü yaklaşımlardan biri olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Değişen ve gelişen eğitim bilimleri alanında yapılan çalışmalar artık sınıf içinde öğretmenin
yetersiz kaldığına ulaşmıştır. Okul dışı ortamları fen öğretiminde kullanma ile ilgili yapılan çalışmalar,
öğrencilerin konuları daha iyi anlamlandırması öğrendiklerini uzun süreli olarak hatırlaması ve konularının
kalıcı olmasını sağladığını kanıtlanmıştır. Yapılması planlanan proje, fen alanındaki çalışmaların biyolojiye
indirgenmiş örneklerinin eksikliği ve özellikle okul dışı ortamlar ile ilgili biyoloji öğretmen adayları üzerine
yapılan çalışmaların eksikliği ve yetersizliği nedeniyle önem arz etmektedir. Bu durum, ’Neden bu projeye
ihtiyaç var?’ sorusuna verilebilecek en güçlü yanıt olarak nitelendirilebilir. Proje bu alandaki eksikliği gidermeyi
hedefleyerek literatüre önemli katkılar sunmayı amaçlamaktadır. Planlanan proje, fen bilimleri alanında yapılan
önceki çalışmalarda göz ardı edilen Biyoloji öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki
görüşlerini, öğretmen adaylarını okul dışı öğrenme ortamı olan bilim kampında eğitim vererek bahsi geçen
konu hakkında görüş değişikliğini incelemeyi hedeflemektedir. Planlanan proje süreç boyunca somut veriler
elde ederek literatürdeki önemli boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.
Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik tutum ve algılarındaki değişimleri belirlemek için
yapılması planlanan bu projede hem nicel araştırma yöntemleri(öntest-sontest) hem de nitel (yarı
yapılandırılmış görüşme) araştırma yöntemleri ile katılımcıların deneyimleri ve ön bilgilerini derinlemesine
incelmeyi hedeflenmektedir. Elde edilecek veriler hem öğretmen adaylarının okul dış öğrenme ortamları ile ilgili
algı ve bu alandaki eksiklerini gözler önüne sermek için hem de okul dışı öğrenme temalı bilim kampının
sonuçlarını somut olarak görmek için oldukça önemlidir. Proje sürecinde doğru ve anlamlı veriler elde etmek
amacı ile projenin iş paketlerine sadık kalınması ve veri toplama sürecinin disiplinli bir şekilde devam ettirilmesi
planlanmıştır. Kamp boyunca, öğretmen adaylarına okul dışı ortamlarda biyoloji alan bilgilerini kullanmaları için
alanında uzman bir zoolog ile botanik bilim dalında uzmanlaşmış iki bilim insanı eşlik edecektir. Ayrıca,
pedagojik eğitimleri vermek üzere yine alanlarında uzman akademisyenler, bilim kampında eğitimlerini
sağlayacaklardır.
Araştırma sonuçları, fen eğitimde yapılacak ulusal konferansta bildiri olarak sunulması amaçlanmaktadır.
Ayrıca veriler Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi web sitesinde buklet olarak paylaşılacaktır. Fen
bilimleri eğitimi ve biyoloji-fizik-kimya öğretmenliği bölümlerine proje sonuçlarının paylaşımı sağlanacaktır.
Ayrıca proje onaylanması halinde makale haline getirilip literatüre katkı sağlayacak hale getirilmesi
planlanmıştır.