PISA VE TEOG SINAVLARI MATEMATİK SORULARININ ÖĞRETİM İLKELERİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ


Berk Ş. (Yürütücü), Kaya M. O.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2019
  • Bitiş Tarihi: Mart 2020

Proje Özeti

Bu çalışmanın amacı 2015 yılında yapılan TEOG (2) ve PISA sınavları matematik sorularının öğretim ilkeleri bağlamında değerlendirilmesidir. Araştırmanın modelini, genel tarama modellerinden tekil arama türü oluşturmaktadır. Araştırmanının örneklemini İstanbul Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi Matematik Eğitimi anabilim dalında görev yapan 20 akademisyen ve Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan 100 matematik öğretmeni oluşturacaktır. Araştırmada hem nitel hem de nicel veriler toplanacaktır. Nitel veriler doküman analizi ve araştırmacılar tarafından oluşturulacak yarı yapılandırılmış görüşme formu ile nicel veriler ise araştırmacılar tarafından oluşturulacak anket formu ile elde edilecektir. Doküman analizi ile 2015 yılında uygulanan PISA ve 2.TEOG soruları ve bu sınavlara ilişkin temel kuramsal bilgiler incelenecektir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ve anket formu ile hem Matematik Eğitim Anabilim Dalı öğretim elemanlarından hem de belirli niteliklere (alanda veya eğitim bilimleri alanında yüksek lisans derecesine sahip olma vb) sahip matematik öğretmenlerinden 2015 yılında gerçekleştirilen hem TEOG (2) hem de PISA matematik sorularının öğretim ilke ve yöntemlerine uygunluk düzeyinin saptanmasına katkı sağlayacak veriler toplanacaktır. Elde edilen veriler araştırmanın amaçları doğrultusunda uygun istatistiksel tekniklerle analiz edildikten sonra sonuç, tartışma ve öneriler kısmı oluşturulacaktır.

Elde edilen sonuçlar özellikle ulusal sınavlarda sorulan soruların öğretim ilkeleri dikkate alınarak hazırlanmasına, dolayısıyla ulusal sınavlarda gösterilen başarıların eşdeğer uluslararası sınavlarda da gösterilebilmesine katkı sağlaması beklenmektedir.