Ural O., Polat Ö., Bilgin Köse N. H., Ünsal F. Ö., Küçükoğlu E., Çelik B., et al.
Belediye, 2019 - 2020
Marmara Aile Becerileri Eğitim Programı (MABEP), 0-3 yaş çocukları olan ailelere yönelik yüz yüze ve uzaktan eğitim teknolojisi kullanılarak hizmet sunan ve üniversite ile yerel yönetim iş birliğinde uygulanan bir erken müdahale programıdır. MABEP aracılığı ile 0-3 yaş çocuklarının sağlıklı büyüme sürecine rehberlik etmek ve ailelerin anne babalık becerilerini desteklemek amaçlanmıştır. Bu çalışmanın amacı ise; MABEP’in anne babaların öz yeterlik düzeyi ve çocuklarının gelişimlerine destek olma becerileri açısından etkisinin incelenmesidir. Marmara Üniversitesi ve Mersin Yenişehir Belediyesi’nin iş birliği ile yürütülen araştırmanın çalışma grubunu 17’si deney, 15’i kontrol grubunda olmak üzere gönüllü 32 aile oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde, deney grubundaki katılımcı ailelere 5 kitap, 1 takvim, 1 el kuklası, bir çıngıraklı top ve çantadan oluşan MABEP materyali verilmiş ve 9 hafta boyunca 12 oturumla Marmara Aile Becerileri Eğitim Programı uygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan katılımcı ailelere ise materyal verilmemiş ve oturumlara dahil edilmemişlerdir. MABEP uygulamaları yüzyüze ve uzaktan eğitim teknolojilerinin bir arada kullanıldığı hibrit bir modelle gerçekleştirilmiştir. Oturumların başlangıcında ve bitiminde deney ve kontrol gruplarında yer alan katılımcı ailelere ön test ve son test uygulaması yapılmış; ayrıca deney grubundaki ailelerden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile nitel veriler toplanmıştır.
Araştırmanın sonuçları MABEP katılımcılarının, anne babalık öz yeterlik düzeyleri açısından istatistiksel açıdan anlamlı derecede farklılaştığını; ikincisi olarak da, MABEP katılımcılarının program ile kendilerine sunulan ve evde çocuklarına uyguladıkları gelişimsel etkinliklerle çocuklarının gelişim düzeylerine istatistiksel açıdan anlamlı derecede olumlu katkı sağladıklarını göstermektedir.