Made to Play: Hareket Okulda


Creative Commons License

Elmas S., Ayan B.

Şirket, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Şirket
  • Başlama Tarihi: Ekim 2019
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2020

Proje Özeti

Okul ortamları, çoğunlukla öğrencileri kendilerine ayrılmış sıralara ve sandalyelere zorunlu kılıyor. Giderek büyüyen şehirlerde okulların oyun oynamak için yeterli gelmeyen dar bahçeleri, kısıtlı kapalı aktivite alanları veya beden eğitimi dersleri dışında kullanıma açık olmayan spor salonları1 öğrencilere yeterli hareket imkânı tanımıyor. Okulda geçen bir günde, uzun ders saatleri ve kısa teneffüsler öğrencilerin rahatça fiziksel aktivite yapabilmesine sınırlar getiriyor. Eğitimcilerin, beynin vücuttan ayrı çalıştığına olan yaygın inanışı2 ise, hareketin öğrenmeye engel olarak görülmesine, bu yüzden de fiziksel aktiviteye ön yargıyla ve hareketli çocuğa kontrol edilmesi gereken bir özne olarak bakılmasına neden oluyor. Bu nedenlerle hareket etmek öğrenme ortamlarında yeteri kadar desteklenmiyor. Oysa bilinmesi gereken temel bir gerçek var: Bütün öğrenme süreci fizyolojiyi yani bedenimizi kullanarak gerçekleşiyor. Hareket eden öğrenci “doğal öğrenme” gerçekleştirdiğinden öğrencinin akademik performansı artıyor. Bununla birlikte, hareket eden öğrencilerin okulda daha az stresli olduğu, daha az dışlanmışlık ve zorbalık hissettiği ve okulu daha az terk ettiği3 görülüyor. Tüm bunlar, hareket etmenin öğrenciler üzerinde akademik başarının yanı sıra sosyal ve duygusal olarak da olumlu etkileri olduğunu gösteriyor.4 Başta öğretmenler olmak üzere tüm yetişkinlerin, çocukların okullardaki hareket ihtiyacını olumlu bir şekilde yönetebilecek araç ve yöntemlere ihtiyacı var. Aktif Okul Öğretmen Kılavuzu, bu ihtiyaçtan yola çıkarak hazırlandı. Nike’ın ana desteğinde, Eğitim Reformu Girişiminin yürütücülüğü ve BoMoVu ortaklığında ve Millî Eğitim Bakanlığı iş birliğinde hayata geçirilen “Made To Play: Hareket Okulda” Projesi kapsamında geliştirilen Aktif Okul Öğretmen Kılavuzu, başta beden eğitimi dersleri olmak üzere tüm derslerde hareketi desteklemek amacıyla esnek ve oyuna dayalı araçları içeriyor. Aktif Okul Öğretmen Kılavuzu’nun amacı çocukların daha iyi öğrenmesine ve iyi olma hâline katkıda bulunabilmek için onları fiziksel olarak daha aktif hâle getirmek ve okullarda fiziksel aktiviteyi artıracak araçlar sunmak. Tüm geliştiriciler olarak; hareket, oyun ve sporun evrensel dilini kullanarak daha sağlıklı, mutlu ve iyi öğrenen bireylerin gelişimine katkıda bulunmak amacıyla geliştirilen Aktif Okul Öğretmen Kılavuzu’nun tüm öğretmenlere ve okullara yaygınlaşmasını diliyoruz.