BİLGİSAYAR BİLİMLERİ VE SAYISAL SİSTEMLER EĞİTİMİ İÇİN YENİLİKÇİ YÖNTEMLER


Bal S. (Yürütücü), Korkmaz H., Erdal H., Baba A. F., Sarıkaş A., Yayla A., et al.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2021
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

Günümüzde üretilen her elektronik sistem, yeniden yapılandırılabilir elektronik bileşenlerden oluşan gömülü bir beyne sahip olduğundan, bu konuda eğitilmiş teknisyenlere ulusal alanda çok büyük bir ihtiyaç vardır. Elektronik dünyasında daha küçük, daha hızlı ve daha esnek endüstriyel cihazlar oluşturmak için Alan Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA' ler) kullanılarak yeniden yapılandırılabilir sayısal sistemlere doğru hareketlilik hızla artmaktadır. FPGA’ ler, başta savunma sanayi olmak üzere, otomotiv ve enerji ekipmanlarından haberleşme sistemlerine, elde taşınan tıbbi cihazlardan günlük ev eşyalarına kadar birçok alanda kullanılmaktadır. Şüphesiz, yarının teknisyenleri modern sayısal tasarımın doğasını anlamalıdır. Bu ihtiyacı karşılamak için mühendislik eğitimi ile mesleki ve teknik eğitim alanlarında dünyada ve Türkiye'de izlenen eğitim stratejileri incelenmiştir. Sonuç olarak, mevcut lise müfredatında yer alan teknoloji derslerine kolaylıkla entegre edilebilecek bir sayısal sistemler müfredatı modülü geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Projenin hedef kitlesi, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan Bilişim Teknolojileri, Elektrik- Elektronik ve Uçak Bakımı alan öğretmenleridir. Günümüzde bu kurumlarda görev yapan öğretmenlerin lisans eğitimleri sırasında öğretim müfredatlarının klasik yöntem ve yaklaşımların etkisi ile belirlenmiş olması dolayısıyla, elde ettikleri kazanımların güncelliğini yitirmesi, mevcut yöntem ve materyallerin önemli ölçüde değişmesi, günümüz yenilikçi yaklaşımlarla hazırlanan öğretim modellerinin öğretmenlere tanıtılmasını zorunlu kılmıştır. Böylelikle ana hedef kitle olan geleceğin teknisyenlerinin bu yenilikçi yaklaşımla yetiştirilmesi, proje kapsamında hayata geçirilmesi hedeflenen yeni yaklaşımlarla örtüşmektedir ve bir zorunluluk haline gelmiştir.

Bu projede, öncelikle ilgili alan öğretmenlerinin yenilikçi yöntem ve yaklaşımlar sayesinde mevcut bilgilerinin güncellenmesi sağlanacaktır. Yenilikçi yaklaşım ve yöntemlerle hazırlanan ders içeriklerinin kullanılması ile yaygınlığının da artması sağlanacaktır. Bu yeni yaklaşım sayesinde, kendi imkanlarımızla ulusal projelerde “Millî yongalar” geliştirme büyük hedeflerine ulaşmada çok önemli bir adım atılmış olacaktır. Böylece hedeflenen endüstriler için yüksek vasıflı çalışanların sayısı ve çeşitliliği artacaktır. Aynı zamanda, mesleki ve teknik liselerden mezun olan öğrencilerin elektronik sanayiinin ihtiyaç duyduğu vasıflı teknisyen havuzuna girmesini hızlandıracaktır. Bu yüksek vasıflı teknisyen havuzu, topluluğun güçlendirilmesi ve genişletilmesi ile oluşturulacak ve sürdürülecektir.