Doğan B. (Yürütücü)
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2012 - 2014
İş fikri çıktısı ürün taşıyıcı araçlarda, özellikle damperli kamyon ve treylerlerde kullanılabilecek elektronik denge kontrol modülüdür (EDKM). Bu modül, devreye girdiği anda aracın yer çekimine göre eğimini ölçerek, aracın hangi tarafa doğru eğimli olduğunu ve eğimin miktarını ölçer. Yaptığı eğim ölçüm sonuçlarını önceden belirlenmiş olan karar algoritmasına göre değerlendirerek, tehlikeli olabilecek ve aracın devrilmesine sebep olabilecek eğimler varsa, sürücüyü sesle ve ışıkla uyarır. Aynı zamanda, sürücünün istemi dışında otomatik olarak aracın üzerinde taşıdığı damper, vinç vb. sistemlere de etki eder. Eğer araç bir damperli kamyonsa damperi otomatik olarak indirir; üzerinde vinç taşıyan bir kamyonsa vincin hidrolik ayaklarına etki eder.
İş fikri ürün, EDKM – Elektronik Denge Kontrol Modülü, üzerinde yük damperi, vinç vb. donanım taşıyan kamyonet, kamyon, treyler vb. araçların, durur vaziyette yükleme ve yük boşaltma sırasında yer yüzeyinde oluşacak aksaklıklardan dolayı devrilmelerini önlemeyi amaçlar. Böylelikle hem meydana gelebilecek kazaları engelleyerek iş güvenliğini arttırma hem de maddi kayıpları en aza indirmeyi ve milli serveti korumayı hedefler.
TGSD sayesinde bugüne kadar 1 adet prototip (V3.2R24) saha testlerine hazır hale getirilmiş ve biri damperli kamyon diğeri damperli treyler olmak üzere iki farklı araç üzerinde denenmiş ve denenmektedir. Elde edilen sonuçlar irdelendiğinde, mevcut damperli araçlarda kullanılan havalı körüklü dingil yapısının, aracın sağa/sola eğilmesine müsade etmediği, bu nedenle sağ/sol körükleri şişirip/indirerek aracın denge kontrolünün (stabilizasyon) yapılamayacağı; fakat aracın eğiminin ölçülerek tehlikeli durumda şoföre uyarı verme ve damper gibi donanımların otomatik indirilmesi gibi fonksiyonların başarıyla çalıştığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak üretilen EDKM V3.2R24 prototipinin İnovasyon Türkiye fuarı için hazırlanan model bir kamyon üzerinde çalışmasını gösteren videoya şu web adresi üzerinden ulaşılabilir: http://www.youtube.com/watch?v=XeEyR15buQA
Prototip oluşturabilmek için, öncelikle amaca uygun ve kablo ile uzaktan kontrol edilebilen bir elektronik kart üretilmiş, mikrokontrolör (MCU) yazılımı geliştirilmiş ve araç üzerinde denemeler yapılmıştır. Böylelikle, prototip ile yapılan etkilere aracın ne tepkiler verdiği görülmüş, sonrasında zorlu saha şartlarına dayanabilecek yeni prototip tasarımı yapılmıştır. Saha şartlarında elde edilen başarı sonrası daha gelişmiş bir prototip tasarımına gidilmiştir. Kısacası, prototip geliştirmede sanal yöntemlerden çok reel denemeler ve sonuçlarından faydalanılmıştır.