KUR’AN ÖĞRETİMİNDE HARFLERİN MAHREÇLERİ VE SIFATLARI OLGUSUNDAN AKTİF YARARLANMANIN EĞİTİME KATKISI / AR-GE PROJESİ


Kılıç M. (Yürütücü), Gürel R., Tuncel E., Yıldız S., Kara M., Ayan H., et al.

Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2024 - 2025

  • Proje Türü: Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje
  • Başlama Tarihi: Eylül 2024
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2025

Proje Özeti

Kur’ân harflerinin doğru telaffuz edilebilmesinin ve harflerin sahih seslerinin nasıl olması gerektiğinin öğrencilere gerektiği şekilde anlatılabilmesinin ancak mahreç-sıfat eğitiminin hem teorik olarak bilinmesine hem de bunların pratik düzeyde meleke hâlinde uygulanabilmesine bağlı olduğu anlaşılmaktadır. Sözü edilen yeterlilik ve farkındalık olmadan yapılan Kur’ân eğitiminin, hedeflenen amaçların gerçekleştirilmesi bakımından yeterli olmadığı gözlemlenmektedir. Bu nedenle proje kapsamında, Kur’ân eğitiminin verimliliğinin arttırılması için bu dersin hocalarına bahsedilen çerçevede eğitim verilip edinilen yeterliliklerin Kur’an öğretimine katkılarının değerlendirilmesi hedeflenmektedir.

Öncelikli olarak bahsedilen yönlerden desteklenmeye ihtiyacı olduğunu düşünen öğretmenlerin bir yıl süreyle projeye dahil edilmesi planlanmaktadır. Proje kapsamında katılımcıların harflerin mahreçleri, lazımî sıfatları ve arızî sıfatları konularındaki teorik bilgi eksikliğinin giderilerek bunların uygulamalarının düzenli olarak çalışılması tasarlanmaktadır. Bu çerçevede her hafta bir hocayla birlikte çalışma yapılması, ayrıca her katılımcı birebir dinlenerek özel eğitim verilmesi düşünülmektedir. Teorik bilgiler ve pratik uygulamaların yanı sıra öğrenilen bilgilerin eğitimde aktif olarak nasıl kullanılabileceğiyle alakalı müzakerelerin yapılması planlanmaktadır. Katılımcıların, Kur’an öğretiminde sınıflarında uygulayabilecekleri yeni yöntemler geliştirmeleri, kendi özgün materyallerini üretmeleri için teşvik edilmeleri tasarlanmaktadır. Katılımcıların Kur’an öğretimini sınıflarında kendilerinin şekillendirebileceği yeterliliğe ulaşmaları hedeflenmektedir. Projenin nihayetinde verilen eğitimin, yapılan çeşitli uygulama ve aktivitelerin Kur’an öğretimine sağlayacağı katkıların tespiti ve değerlendirilmesinin yapılması beklenmektedir. Elde edilecek bulgulara göre Kur’an öğretiminde yeni yöntemlerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Özetle anlatıldığı hâliyle proje -alanında yeni yöntemlerin uygulanıp bunların sonuçlarının değerlendirmeye tabi tutulacak olması hasebiyle- bir Ar-Ge projesi olarak tasarlanmıştır.