Atık Ayrıştırma Davranışının Kazanılmasında Eğitimin Önemi


Gürsoy Haksevenler B. H., Özen S.(Yürütücü), Beder F., Gülmez D.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2025
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2026

Proje Özeti

Projenin  amacı, öğrencilerin atık ayrıştırma konusundaki bilinç düzeylerini, sorumluluk hislerini, bu bilinci günlük yaşamlarına ne ölçüde entegre ettiklerini ve alınan eğitim ile davranışlarına ne derece yansıttıklarının ölçümü olarak belirlenmiştir. Çalışmanın yöntemi, Marmara Üniversitesi Çevre Mühendisliği ve Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümlerindeki 1. ve 4. sınıf öğrencilerin davranışsal eğilimlerini hem sosyal hem de teknik açıdan ele almaktadır. Çevre Mühendisliği öğrencilerinin çevre duyarlılığı yüksek ve uygulama alanında aktif olmaları; Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi öğrencilerinin ise yönetici adayları olarak çevresel sorunların çözümünde rol üstlenmeleri, bu bölümlerin pilot ölçek olarak seçilmesinin ana gerekçeleridir. Çalışmanın teknik boyutunda, her iki bölümün bulunduğu binalardaki ayrıştırılmış ve toplam atık miktarı altı aylık bir periyotta izlenecektir. Sosyal boyutta ise öğrencilere uygulanan anketler ile bilgi ve sorumluluk seviyeleri ölçülecek ve iki farklı bölümlerde alınan eğitimlerin etkinliği değerlendirilecektir. Yönetim açısından, çalışmanın sonuçları, geri dönüşüm farkındalığını artırmaya yönelik eğitim programlarının geliştirilmesinde ve öğrencilerin çevre duyarlılıklarını uygulamaya dönüştürme düzeylerinin değerlendirilmesinde yol gösterici olacaktır. Ayrıca, araştırmanın yaygın etkisi, yalnızca üniversite kapsamında değil, aynı zamanda 2019 yılında yürürlüğe giren Sıfır Atık Yönetmeliği'nin uygulanma durumu hakkında önemli değerlendirmeler sunarak, atık geri kazanımı konusunda ulusal hedeflere ve uluslararası sürdürülebilir kalkınma hedeflerine katkı sağlamaktır. Bu kapsamda, çalışma, özellikle 12. Kalkınma Hedefleri arasında yer alan Sorumlu Üretim ve Tüketim amacına hizmet etmeyi amaçlamaktadır.