Sevim S. (Yürütücü), Akpınar I.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Y.Lisans, 2024 - 2025
Yirmi birinci yüzyılda giderek etkisini artıran dijitalleşme film
izleme deneyimini de köklü bir biçimde dönüştürmüştür. Dikkat kıtlığının
belirleyici olduğu bu süreçte “dijital yerli” olarak adlandırılan ve dijital
teknolojinin içine doğmuş genç izleyici kitlesi; akıllı televizyon, bilgisayar,
cep telefonu ve tablet gibi çeşitli ortamlarda geleneksel izleme deneyiminden
farklı bir izleme alışkanlığı geliştirmiştir. Dijital yerlilerin bu yeni izleme
alışkanlığı; seri izleme (arka arkaya birkaç bölüm izleme), destansı izleme
(bir defada en az bir sezon izleme), çoklu izleme (aynı anda birden fazla
içerik izleme), kesintili izleme (ara vererek, durdurup başlatarak izleme),
hareket hâlinde izleme (yolculuk, yürüyüş ve spor gibi aktiviteler sırasında
izleme), uzun içerikler yerine kısa içerikler izleme, durum odaklı içeriklerden
çok aksiyon odaklı içerikleri izleme, hızlandırarak izleme (genellikle x1.5
veya x2 hızında izleme), atlayarak izleme (yalnızca seçilen bölümleri izleme),
tekrarlı izleme (bazı bölümleri yeniden izleme) ve eş zamanlı yorumlamayla
izleme (izleme süreci devam ederken yorumları sosyal medyada paylaşarak izleme)
gibi tercihleri içermektedir.
Bu çalışmanın amacı, dijital yerlilerin dijital içerik platformlarında gerçekleştirdikleri yeni izleme deneyimini fenomenolojik bir yöntemle ortaya koymaktır. Niteliksel perspektifle gerçekleştirilecek bu çalışmada; yarı yapılandırılmış görüşmelerin yanı sıra katılımcıların tuttukları günlüklerin doküman analizine yer verilecektir. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Film Tasarımı ve Yönetimi Bölümü lisans öğrencileri arasından amaçlı örneklem kapsamında seçilecek 20 kişi (10 kadın ve 10 erkek), araştırmanın örneklemini oluşturacaktır. Haftada en az 10 saat dijital ortamda aktif olan öğrenciler ile yapılacak yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla dijital yerli kuşağa mensup katılımcıların film izleme deneyiminin detaylarıyla ortaya çıkarılması sağlanacaktır. Ayrıca, katılımcılardan bir ay süreyle film izleme deneyimleriyle ilgili ayrıntılı günlük tutmaları istenecek; katılımcılardan bu süre zarfındaki film izleme deneyimlerini fotoğraf ve/veya ekran çıktıları ile zenginleştirmeleri talep edilecektir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve günlüklerden oluşan dokümanlar, kategorik olarak analiz edilecektir.