Yugoslavya Savaş Suçları Mahkemesi Aralık 2017 Kararının Bölgesel ve Küresel Etkisi


Creative Commons License

Yalçınkaya A. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2019

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2018
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2019

Proje Özeti

YUGOSLAVYA SAVAŞ SUÇLARI MAHKEMESİ’NİN ARALIK 2017 KARARI:

BİR DEVİR KAPANIRKEN

 

Alaeddin Yalçınkaya, Marmara Üniversitesi

alaeddinyalcinkaya@gmail.com

Özet

21 Aralık 2017 Tarihi İtibariyle Eski Yugoslavya Savaş Suçları Mahkemesi, görevini tamamlayarak bir devrin sonunun Sembolü olarak kapanmıştır. Bosna Savaşı ve bu süreçte yaşanan başta soykırım olmak üzere savaş suçlarını yargılamak üzere BM Güvenlik Konseyi kararıyla ad hoc (hususi görevle) kurulmuş mahkemedir. Bu anlamda soykırım suçunu yargılama görevini de üstlenen ilk uluslararası mahkeme niteliğindedir. Bundan bir süre sonra 1998’de yine BM Güvenlik Konseyi kararıyla Ruanda Savaş Suçları Mahkemesi kurulmuş olup bu da ad hoc mahkeme olarak Ruanda’da yaşanmış olan Hutsi soykırımını soruşturmaktadır. Kuruluş itibariyle Ruanda Savaş Suçları Mahkemesi daha sonra olduğu halde soykırımdan yargılama ve insanlığa karşı işlenen suçun tanımı açısından ilk özelliği taşımaktadır. Buna göre, insanlığa karşı işlenen suçun herhangi bir sivil nüfusa karşı yöneltilmiş “yaygın veya sistemik bir saldırının parçasını oluşturması” unsuru açıkça belirlenmiştir (Özkan, 2014: 487). Daha sonra Roma Statüsü ile kurulan Uluslararası Ceza Mahkemesi, bu ve benzeri hususi mahkemelere ihtiyacı ortadan kaldırmış, bir bakıma savaş ve soykırım suçlarının daimi mahkemesi haline gelmiştir.

Yugoslavya Savaş Suçları Mahkemesi, federasyonun dağılma sürecinde özellikle Sırp ve Hırvat komutanların Müslüman Boşnaklara karşı işledikleri suçları yargılamış ve cezalandırmıştır. Bildiride mahkemenin kuruluş süreci, çalışma tarzı, kararları ve kararlara yönelik tepkiler ile genel olarak Uluslararası Hukuk özel olarak ise savaş suçları açısından içtihatları ve katkıları değerlendirilecektir. Bu bağlamda doğrudan savaş suçlarını işleyenler cezalandırılırken BM/NATO/AB ülkelerinin bu süreçte açıkça teşvik/tahrik/ihmallerinin sorgulanmaması, BM Güvenlik Konseyi kararıyla silahsları toplanan Boşnakların Sırp saldırılarına hazır hale getirilişinin yargı konusu olmaması, dolayısıyla mahkeme görevini tamamlarken tetikçilere bu imkanı sağlayan uluslararası aktörlerin de bir bakıma temize çıkarılmış olması tartışılmaktadır. Soykırımı Önleme ve Cezalandırma Sözleşmesi’nde, cezalandırılması gerekenler arasında yer alan “soykırıma destek, teşvik” gibi cezayı gerektiren unsurların yargılama sürecinde sözkonusu olmaması, tartışmanın ana eksenini oluşturmaktadır.

I.Dünya Savaşı’nın çıkma sebebinin Avusturya-Macaristan Veliaht Prensi’nin Saraybosna’da öldürülmesi olduğu dikkate alındığında, Soğuk Savaş dönemi kapanırken yine Bosna’da yaşanan bu suçların yargılanması sürecinin Macaristan’da tartışılmasının ayrı bir anlamı olacaktır.

Anahtar Kelimeler: Yugoslavya Savaş Suçları Mahkemesi, BM Güvenlik Konseyi, Savaş Suçları, Uluslararası Ceza mahkemesi, Srebrenitsa Soykırımı

 

Former Yugoslavia War Crimes Tribunal’s December 2017 Decision: Closing a Period

Abstract

As of 21 December 2017, the Former Yugoslav War Crimes Tribunal closed its mission and closed down as a symbol of the period. This was an ad hoc court with the decision of the UN Security Council to prosecute war crimes, mainly the Bosnian War and genocide. In this sense, it is the first international court to undertake a criminal charge of genocide. A little later, the Rwandan War Crimes Tribunal was established, which is investigating the Hutsi genocide in Rwanda as an ad hoc tribunal. Later, the International Criminal Tribunal, established by the Rome Statute, abolished the need for such courts and became a permanent court of justice for war crimes and genocide crimes. The Yugoslav War Crimes Tribunal has convicted and punished crimes committed by the Serbian and Croatian commanders against the Muslim Bosniaks during the dissolution of the federation. The presentation will assess the reaction of the court to its constitutional process, its working style, its decisions as well as its case law and its contribution to international law in general and war crimes in particular. Despite the punishment of genocidal commanders in this context, it is examined whether the openness of the UN / NATO / EU countries is not questioned and the Bosnians, whose weapons are collected by the UN Security Council’s resolution, are ready for Serbian attacks. It is therefore argued that the international actors who provided this opportunity to the shooters, while completing the task of the court, have been removed from the appeal. In the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide, it is the main axis of the debate that the elements that require punishment such as "genocide support, encouragement" which are among the punishment should not be mentioned in the proceedings. In the Convention on the Prevention and Punishment of Genocide, it is the main axis of the debate that the elements that require punishment such as "genocide support, encouragement" which are among the punishment should not be mentioned in the judicial decision. Considering that the cause of the I. World War is the killing of the Austrian-Hungarian Prince in Sarajevo, it will have a different meaning in discussing the process of the prosecution of these crimes in Bosnia in Hungary when the Cold War era is over.

Key Words: Yugoslav War Crimes Tribunal, UN Security Council, War Crimes, International Criminal Court, Srebrenica Genocide