9-10 yaş grubu öğrencilere uygulanan farklılıkla öğrenme yaklaşımının futbol temel becerilerine etkisinin incelenmesi


Creative Commons License

İmrek C. (Yürütücü), Bozkurt S.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2022 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Aralık 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2023

Proje Özeti

Öğretimde kullanılacak yöntemin seçimi öğretimin amacı, kapsamı ve niteliğine göre değişebilmektedir. Beden eğitimi ve spor alanında uzun yıllar klasik öğrenme yaklaşımı kullanılmakla birlikte yeni öğrenme yaklaşımları aranmakta ve denenmektedir. Bunlardan birisi de farklılıklarla öğrenme (Differential Learning) yaklaşımıdır. Literatür incelendiğinde farklılıkla öğrenme yaklaşımı ile uygulanan futbol eğitim programının 9-10 yaş grubu erkek ve kız çocuklarının temel futbol becerilerine etkisinin araştırıldığı bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu çalışma farklılıklarla öğrenme yaklaşımı ile uygulanan futbol beceri öğrenimi programının ayakla yapılan top sürme, kontrol, topa vuruş ile küçük alanda futbol oyun becerileri üzerindeki etkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Araştırmanın sorusu “Farklılıklarla Öğrenme yaklaşımının futbol beceri öğrenimine etkisi var mıdır? ve araştırma hipotezi “Farklılıklarla öğrenme yaklaşımı futbol temel beceri düzeyini olumlu yönde etkiler” olarak belirtilenmiştir. Araştırmanın çalışma ve kontrol gruplarını İstanbul ili Beykoz ilçesindeki bir ilkokulun 4. sınıflarında öğrenim gören 9-10 yaş grubu 62 erkek ve kız öğrencileri oluşturmuştur. Deney grubuna futbol temel beceri eğitim programı farklılıkla öğrenme yaklaşımı ile 2022-2023 eğitim öğretim günde 40 dakikalık 2 ders saati olmak üzere, haftada 1 gün ve 10 haftada toplam 20 ders saati uygulanmıştır. Her iki gruba ‘Top Sürme Testi’, ‘Hedefe Vuruş/Pas Testi’,’ Top Kontrol Testi’, ‘küçük alan oyunda’ futbol becerilerinin analizi çalışma döneminin başında ön test ve sonunda son test olarak uygulanmıştır. Nicel verilerin istatiksel analizleri için SPSS istatiksel paket programı kullanılmıştır. Öğrencilerin ön test- son test değerleri arasındaki puanların farklılıklarını grup içi incelemek amacıyla “Wilcoxon“ testi ve gruplar arası incelemek amacıyla ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Testler sonucu elde edilen p değerinin 0.05’in altında olması tüm testler için istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir