Akkoç H. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2008 - 2011
Bu projenin amacı matematik öğretmen adaylarına etkin bir
teknoloji entegrasyonunda gerekli olan "teknolojik pedagojik alan
bilgisini (TPAB)" kazandırma hedefinde olan bir program geliştirmektir.
Öğretmen adaylarına kazandırılması hedeflenen teknolojik pedagojik alan
bilgisinin mahiyetinin belirlenmesinde mevcut TPAB literatüründe göz ardı
edilen alan (içerik) boyutu ön plana çıkarılmıştır. TPAB'ın belirlenen
bileşenleri doğrultusunda içeriği hazırlanan program 40 öğretmen adayı üzerinde
yapılan bir pilot çalışma ile denenmiş, 41 öğretmen adayına ise ana çalışma
kapsamında iki dönem boyunca fakülte derslerinde, Okul Deneyimi ve Öğretmenlik
Uygulaması derslerinde uygulanmıştır. TPAB bileşenleri şu şekilde
belirlenmiştir: (a) Teknoloji ve kavramın çoklu temsilleri, (b)Teknoloji ve
kavrama yönelik öğrenci zorlukları ve yanılgıları, (c) Teknoloji ve kavramın
öğretimine yönelik yöntem ve stratejileri, (d) Teknoloji ile kavrama yönelik ölçme-değerlendirme,
(e) Kavramın teknoloji ile öğretim programında işlenişi. Programın
uygulanmasında, uzun süreli olan, teknolojik araç ve yazılımlarda çeşitliliğe
sahip, katılımcıların aktif olarak sürece dahil olmalarını sağlayan bir
yaklaşım benimsenmiştir. Proje kapsamında ortaya konulan programın öğretmen
adaylarının gelişimine olan katkısı TPAB kuramsal çerçevesinde belirlenen
bileşenlere dayalı olarak incelenmiştir. Geliştirilen programın
değerlendirilmesi eğitim programlarını oluşturan dört temel öğeye dayalı olarak
gerçekleştirilmiştir: kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme durumu (yöntem) ve
ölçme-değerlendirme (programın sınanması). Öncelikle belirlenen kazanımlar
ekseninde programa katılan öğretmen adaylarının bu kazanımlara ne derecede
ulaştıkları belirlenmiştir. Buna yönelik analizler ayrıntılı olarak
sunulmuştur. Programın içeriğine ve bu içeriğin nasıl verildiğine
(öğrenme-öğretme durumlarına) dair değerlendirmeler katılımcı öğretmen
adaylarının bu hususlardaki görüşlerinin anket aracılığıyla değerlendirilmesi
ile yapılmıştır. Program değerlendirmenin son aşaması olarak ise programın
sınanması amacıyla program boyunca kullanılan veri toplama araçları
kullanılarak öğretmen adaylarının gelişimlerine ilişkin elde edilen bulgular
değerlendirilmiş ve pilot çalışma sonunda bu veri toplama araçları
güncellenmiştir. Program değerlendirme
sonucunda elde edilen bulgular öğretmen adaylarının teknoloji destekli
matematik öğretiminde TPAB gelişimleri için programın başarısını ortaya
koymuştur. Bu raporda geliştirilen programın teknoloji entegrasyonu amacıyla
kullanılabilecek örnek bir yaklaşıma sahip olduğu tartışılmıştır. Proje
kapsamında oluşturulan programı kullanarak öğretmen adaylarının TPAB
gelişimlerini desteklemek isteyen uygulayıcılara bu yönde öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler: Matematik öğretmen adayları, öğretmen
yetiştirme, pedagojik alan bilgisi, teknolojik pedagojik alan bilgisi