Matematik Öğretmen Adaylarına Teknolojiye Yönelik Pedagojik Alan Bilgisi Kazandırma Amaçlı bir Program Geliştirme


Akkoç H. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2008 - 2011

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Şubat 2008
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2011

Proje Özeti

Bu projenin amacı matematik öğretmen adaylarına etkin bir teknoloji entegrasyonunda gerekli olan "teknolojik pedagojik alan bilgisini (TPAB)" kazandırma hedefinde olan bir program geliştirmektir. Öğretmen adaylarına kazandırılması hedeflenen teknolojik pedagojik alan bilgisinin mahiyetinin belirlenmesinde mevcut TPAB literatüründe göz ardı edilen alan (içerik) boyutu ön plana çıkarılmıştır. TPAB'ın belirlenen bileşenleri doğrultusunda içeriği hazırlanan program 40 öğretmen adayı üzerinde yapılan bir pilot çalışma ile denenmiş, 41 öğretmen adayına ise ana çalışma kapsamında iki dönem boyunca fakülte derslerinde, Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinde uygulanmıştır. TPAB bileşenleri şu şekilde belirlenmiştir: (a) Teknoloji ve kavramın çoklu temsilleri, (b)Teknoloji ve kavrama yönelik öğrenci zorlukları ve yanılgıları, (c) Teknoloji ve kavramın öğretimine yönelik yöntem ve stratejileri, (d) Teknoloji ile kavrama yönelik ölçme-değerlendirme, (e) Kavramın teknoloji ile öğretim programında işlenişi. Programın uygulanmasında, uzun süreli olan, teknolojik araç ve yazılımlarda çeşitliliğe sahip, katılımcıların aktif olarak sürece dahil olmalarını sağlayan bir yaklaşım benimsenmiştir. Proje kapsamında ortaya konulan programın öğretmen adaylarının gelişimine olan katkısı TPAB kuramsal çerçevesinde belirlenen bileşenlere dayalı olarak incelenmiştir. Geliştirilen programın değerlendirilmesi eğitim programlarını oluşturan dört temel öğeye dayalı olarak gerçekleştirilmiştir: kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme durumu (yöntem) ve ölçme-değerlendirme (programın sınanması). Öncelikle belirlenen kazanımlar ekseninde programa katılan öğretmen adaylarının bu kazanımlara ne derecede ulaştıkları belirlenmiştir. Buna yönelik analizler ayrıntılı olarak sunulmuştur. Programın içeriğine ve bu içeriğin nasıl verildiğine (öğrenme-öğretme durumlarına) dair değerlendirmeler katılımcı öğretmen adaylarının bu hususlardaki görüşlerinin anket aracılığıyla değerlendirilmesi ile yapılmıştır. Program değerlendirmenin son aşaması olarak ise programın sınanması amacıyla program boyunca kullanılan veri toplama araçları kullanılarak öğretmen adaylarının gelişimlerine ilişkin elde edilen bulgular değerlendirilmiş ve pilot çalışma sonunda bu veri toplama araçları güncellenmiştir.  Program değerlendirme sonucunda elde edilen bulgular öğretmen adaylarının teknoloji destekli matematik öğretiminde TPAB gelişimleri için programın başarısını ortaya koymuştur. Bu raporda geliştirilen programın teknoloji entegrasyonu amacıyla kullanılabilecek örnek bir yaklaşıma sahip olduğu tartışılmıştır. Proje kapsamında oluşturulan programı kullanarak öğretmen adaylarının TPAB gelişimlerini desteklemek isteyen uygulayıcılara bu yönde öneriler sunulmuştur.        

Anahtar kelimeler: Matematik öğretmen adayları, öğretmen yetiştirme, pedagojik alan bilgisi, teknolojik pedagojik alan bilgisi