Polat Ö.(Yürütücü), Küçükoğlu E., BAŞKAN N. S.
TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024
Ailenin, sosyalleşme yönünde tanıdığı fırsat ve deneyimler çocuğun tüm gelişim alanlarını etkilemektedir. Çocuklar oyunlar aracılığıyla, ailelerinin ve toplumun birtakım alışkanlıklarını, davranış kalıplarını, tutumlarını ve değerlerini öğrenme ve deneyimleme fırsatı edinmektedirler. Toplumsal kültürün aktarılmasında oyun önemli bir role sahiptir. Toplumsal ve evrensel değerlerin erken yaşta edinilmesinin öneminin anlaşılmasıyla, değerlerin aile ortamında nitelikli bir şekilde nasıl aktarılabileceği konusunda gerçekleştirilecek çalışmalara duyulan ihtiyaç artmıştır. Ebeveynlerin, çocuklarının bakımından ve eğitiminden birinci derecede sorumlu olmaları nedeniyle evde eğitim uygulamaları son derece önem taşımaktadır. Ülkemizde ailelerin bilgi ve becerilerini desteklemeyi hedefleyen, yaş gruplarına göre ayrıştırılmış ve modern eğitim teknolojilerinden yararlanılarak geliştirilmiş bir değerler eğitimi programı bulunmamaktadır. Bu projenin amacı farklı gelişimsel özellikleri ve ihtiyaçları olan 36-48 Ay, 49-60 Ay ve 61-72 Aylık olmak üzere üç ayrı yaş grubu çocuklarına yönelik sosyal ve duygusal gelişim temelli değerler eğitimi çerçevesinde ailelerin evde çocuklarıyla uygulayabileceği 6 aylık toplam 429 oyun içeren “OYUN KUMBARASI: Çevrim İçi Değerler Eğitimi Aile Destek Programı” geliştirmektir. Ailelerin çevrim içi uygulamalardan programı daha kolay takip edebilmeleri için bir oyun takvimi oluşturulacaktır. Program, evdeki koşullar dikkate alınarak ve evdeki malzemeler kullanılarak hazırlanacaktır. Programda, uzaktan erişimli videolar rehberliği ile ailelerin uygulamaları etkili bir şekilde gerçekleştirmelerine imkân tanınmış olacaktır. Ayrıca ailelere ihtiyaç duydukları konularda, haftada bir kere uzaktan eğitimler aracılığıyla destek sağlanacaktır. Böylelikle, aile-çocuk iletişim kalitesini zenginleştirmeyi, ailelerin oyun ve iletişim becerilerini güçlendirmeyi hedef alarak geliştirilen kapsamlı, çok yönlü OYUN KUMBARASI: Çevrim İçi Değerler Eğitimi Aile Destek Programı’nın okul öncesi dönem çocukları ve ailelerinin ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir boşluğu dolduracağı düşünülmektedir. Proje kapsamında karma desen; keşfe yönelik nitel veri toplama, nicel veri toplama, istatistiksel analiz ve yorumlanması aşamaları ile ölçme aracı geliştirme, materyal geliştirme ve tasarım; deneysel çalışma süreçleri şeklinde aşamalandırılmıştır. Projede önce nicel veriler toplanacak ardından nitel veriler toplanarak istatistiksel analiz yapılacaktır. Araştırma tasarımında 36-72 aylık çocukları olan ailelerin çocuklarına alan uzmanı görüşleriyle belirlenen evrensel ve toplumsal değerlerin kazandırılabilmesi için web sayfası ve mobil uygulamadan oluşan program geliştirme ve web tasarımı çalışması, 36-72 aylık çocukların değer kazanımına yönelik ölçek geliştirme çalışması (Okul Öncesi Çocuklar İçin Değerler Ölçeği) ve OYUN KUMBARASI: Çevrim İçi Değerler Eğitimi Aile Destek Programı’nın uygulandığı deneysel çalışma yer alacaktır. Araştırmanın nicel verileri “Demografik Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Değerler Ölçeği Öğrenci Formu”, “Okul Öncesi Çocuklar İçin Değerler Ölçeği”, “Oyun Bilgi Formu”, “Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği (SYDD-30)”, “Ebeveynler İçin Değerler Eğitimi Yaklaşımlarını Değerlendirme Formu”, “Anne Baba İhtiyaç Belirleme Formu”, “Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ)” ve “Ebeveynlikte Bilinçli Farkındalık Ölçeği” aracılığıyla toplanacaktır. Araştırma sürecinde nicel verilerin elde edilmesinden sonra deney grubuna katılan çocukların aileleri görüşmeler yapılarak “Yapılandırılmış Görüşme Formu” aracılığıyla nitel verilerin de toplanması gerçekleştirilecektir. Nicel verilerin analizinde çok düzeyli analiz kullanılacakken; nitel verilerin analizinde ise tümevarımsal betimsel analiz tekniğinden yararlanılacaktır.