Sanje G.(Yürütücü), Ekizler H., Çarboğa O. S.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2021
İstanbul markası, Benelüks ülkelerinde yaşayan genç nüfus tarafından nasıl konumlandırıldığı, araştırmanın cevap aradığı temel sorunsalıdır ve araştırmanın konusunu İstanbul şehrinin marka değeri oluşturmaktadır. Araştırma şehir markası literatürünü kapsamakta, Benelüks ülkeleri ile kısıtlanmaktadır. Araştırma sorusunun cevaplanabilmesi için CBBE modeli ve ZMET metodolojisi kullanılarak Benelüks ülkelerinde İstanbul şehrinin marka değeri ve marka çağrışımlarının tespit edilmesi amaçlanmaktadır.
Proje, Keller’ın (1993) CBBE modeli ve Zaltman’ın (1995) ZMET metodolojisi kullanılarak Benelüks ülkelerinde İstanbul şehrinin marka değerinin araştırılmasını içermektedir. Anket çalışmasının örneklem kapsamını Belçika, Hollanda ve Lüksemburg’da yaşayan 18-30 yaş aralığında bulunan, göçmen olmayan bireyler oluşturacaktır. Anketin ön test çalışması 2020 Mayıs ayı içerisinde 50 katılımcı ile Hollanda’da Breda University of Applied Sciences’da yapılması planlanmaktadır. Anketin örneklem kapsamının 600 katılımcı Belçika, 800 katılımcı Hollanda ve 200 katılımcı Lüksemburg olmak üzere minimum 1600 anketten oluşması planlanmıştır. Anket bulgularının ardından derinlemesine çıkarımlar yapılabilmesi amacıyla ZMET araştırma protokolü ile 6 katılımcı Belçika, 6 katılımcı Hollanda ve 4 katılımcı Lüksemburg’da olacak şekilde belirtilen ülkelerde derinlemesine görüşmeler yapılacaktır.
Araştırmanın sonucunda İstanbul markasına yönelik olarak hem nitel hem nicel araştırmalardan bulgular elde edilmesi ve “BRAND EQUITY OF ISTANBUL IN BENELUX COUNTRIES” başlığı altında SSCI yayın yapılması hedeflenmektedir. Araştırma çıktılarına istinaden İstanbul’un Benelüks ülkelerine yönelik iletişim stratejisi rapor olarak hazırlanacak ve ilgili Bakanlık, yerel yönetimler başta olmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlarla paylaşılacaktır. Çıktıların ayrıca bilgilendirme amacıyla popüler dergi ve portallar da yayınlanması hedeflenmektedir.
Benelüks ülkelerindeki çalışmanın ardından Balkan ülkelerinde de çalışmanın yapılması ve ikinci faz araştırma için “TÜBİTAK BİDEP-2219 Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı”na proje başvurusu yapılması hedeflenmektedir. Anket ve ZMET metodolojisi ile önce Benelüks sonrasında Balkan ülkelerinde genç kuşağın İstanbul marka değeri araştırmasının İstanbul şehri markasını geliştirmeye yardımcı olacağı ve şehir markası literatürüne katkı yapacağı düşünülmektedir.