Yılmaz İ. T. (Yürütücü), Akçay M., Başaran H. Ç.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2022
İçten yanmalı motorlarda kullanılabilecek alternatif yakıtlar ile
yapılan çalışmalar araştırmacıların ilgisini çekmektedir. Bu alternatif
yakıtların arasında hidrojen, sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG),
sıkıştırılmış petrol gazı (CNG), biyogaz, asetilen, biyodizel ve farklı
alkoller sayılabilir. Atık madeni yağlar da alternatif yakıtlar arasında
gösterilebilir. Atık madeni yağlar, iyileştirme yapılarak içten yanmalı
motorlarda kullanılabilecek hale getirilebilir. İçten yanmalı
motorların yağlanması için kullanılan motor yağları atık madeni yağlar
sınıfına dahil edilebilir. İyileştirme yapılmasına rağmen atık motor
yağlarının viskoziteleri yüksektir. Atık motor yağları alkoller ile
karıştırılarak yakıt özellikleri iyileştirilebilir.
Yapılacak çalışmada iki farklı yakıt karışımı kullanılacaktır.
D60-A20-B20 yakıt karışımının içeriğinde %60 dizel yakıtı, %20 atık
motor yağı ve %20 bütanol bulunacaktır. D60-A20-O20 yakıtın karışımının
içeriğinde %60 dizel yakıtı, %20 atık motor yağı ve %20 oktanol
bulunacaktır. Bu çalışmada 5W-30 sınıfı sentetik bazlı atık motor yağı
kullanılacaktır. Atık motor yağı Muş ilindeki şehir içi dolmuşlardan
temin edilmiştir. Yağ değişimi 10000 km’de yapılmıştır.
Deneyler dört silindirli, dört zamanlı, su soğurtmalı, aşırı doldurmalı
Common Rail yakıt püskürtme sistemine sahip bir dizel motorda
gerçekleştirilecektir. Motor sabit 2000 d/d’da yüklenecektir. Gaz pedalı
konumu %10-%20-%30-%40 ve %50 olarak ayarlanacaktır. Gaz pedalının
belirlenen konumlarına göre motor performans ve egzoz emisyonları
ölçülecektir. Ölçülecek egzoz emisyonları arasında NOx, CO2, O2
ve duman koyuluğu bulunmaktadır. Yapılacak çalışmanın sonucunda motor
performansında ve egzoz emisyonlarında iyileşmeler beklenmektedir.