Sosyal bilgiler dersinde 7. sınıf öğrencilerinin tarih öğrenme beceri düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kezban Kıcır

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

Bu araştırma ile ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde tarih öğrenme beceri düzeyleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında; kaynağısorgulama (iç ve dışkritikler), düşünsel beceriler (empati kurma, çağrışımsal düşünme, tarihsel düşgücü, bilgi kullanımı) ve yorum becerisi (perspektif alma ve perspektif geliştirme) tarih öğrenme becerileri olarak ele alınmıştır. Araştırma konusu ile ilgili olarak bir başarıtesti hazırlanmıştır. Başarıtesti, İstanbul sınırları içinde Kadıköy ilçesindeki bir ilköğretim okulunun 7. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Başarı testine, sosyo-ekonomik düzeyi aynı olan öğrencilerden toplam 25 öğrenci katılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin tarih öğreniminde kaynağısorgulama becerileri yeterli değildir. Düşünsel becerilerden empati kurma, çağrışımsal düşünme ve tarihsel düşgücü/imgelem becerileri orta düzeyde gelişmişolup, bilgi yetersizliğinin kaynağısorgulama ve düşünsel becerilerdeki eksikliklerinin temel nedeni olduğu saptanmıştır. Tarih öğreniminde yorum becerilerinden olan perspektif alma gelişmiştir. Ancak, diğer becerilerin kullanımında olduğu gibi yorum yetisinde de bilgi eksikliği perspektif geliştirme becerilerinin gelişmemişolduğuna dair bulgularda esas neden olarak tespit edilmiştir. Özellikle, tarihin doğasına uygun çalışılması ve öğrenilmesindeki bilgi kullanımı, dil becerilerinin ve önemli bilişsel becerilerin (sorgulama ve yorumlama) gelişmemişolmasıbu araştırmada elde edilen en önemli sonuçtur. Tarih öğreniminde görselin önemi büyüktür. İkonik çalışmalarda tarih öğrenme becerilerinin çok daha etkili kullanılabildiği gözlenmiştir. Sosyal Bilgiler derslerinde bu becerilerin geliştirilmesine yönelik öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılması gerekmektedir. Bu anlamda da eğitim fakültelerine büyük görev düşmektedir. Türkiye’de ilköğretim okullarında geleneksel eğitim sisteminin yerine artık oluşturmacıyaklaşıma dayalıeğitim sistemine geçilmesi; çeşitli öğrenme yaşantılarının ve becerilerinin oluşturulup, geliştirilmesi adına önemli bir adımdır. ABSTRACT In this study, 7th grade students’ skills of historical learning levels in Social Sciences lessons are tried to be fixated. In the concept of the research; source inquiry (inside and outside critism), intellectual skills (emphaty, connational thinking, historical imagination, using knowledge) and interpretational skills are taken into account as they are the skills of historical learning. An achievement test, related with the theme of the study, is prepared. The achievement test, is applied to 7th grade students of an primary school in the boundaries of Kadıköy, in İstanbul. From the same socio-economic level 25 students attended in this achievement test. According to the findings; in historical learning students’ skills of source inquiry are not sufficient. It is found that from the intellectual skills; emphaty, connational thinking, and historical imagination skills are improved in an average level. And it is found that the most important reason for the deficiencies in source inquiry and intellectual thinking is insufficiency of knowledge. In historical learning perspective taking from interpretational skills, is improved well. However, like the usage of other skills, in interpretational skills it is found that the deficiency in knowledge is the basic reason for the insufficient perspective taking skills. Especially, using of knowlege when studying and learning in the nature of history, the underdeveloped language and cognitive skills (inquiry and interpretation), are the important results of this research. In historical learning it is important to use images. In the iconic studies, it is observed that the skills of historical learning are used more affectively. In Social Sciences lessons, the methods and techniques of education is required to use in order to develop this skills. Therefore, in this area education faculities have the mission. In Turkey, , converting from the traditional education system to constructivist education system in the primary schools, is an important step in order to create and develop various learning styles and skills.