Moda tasarımında görsel kimlik ve imge algılaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Tekstil Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLİN GİRİŞMEN

Danışman: Çiğdem Asuman Çini

Özet:

Günümüzde popüler olgulardan biri olan moda ve koleksiyon çalışmalarına her an her yerde rastlamaktayız. İnternet, dergi, gazete ve televizyonlarda sürekli olarak moda ve koleksiyon çalışmalarını görmekteyiz. Her bir tanımlanan çalışmayı tasarım olarak hangi kriterlerde değerlendirmeliyiz? Kriterlerimiz neler olmalıdır? Her koleksiyon, tasarım değerini içermekte midir? Bir koleksiyonun tasarım değerini okuyabilir miyiz? Değerlendirebilir miyiz? Nasıl moda merkezleri oluşmuştur? Gerekli midir? Neden diğer şehirler moda merkezi oluşumunda geri durmaktadır? Bütün bu soruların cevapları moda tasarımında değerlendirmeleri görsel kimlik ve imgesel algılama başlıklı çalışmamda bilimsel ve tarihsel süreçleri açısından incelendiğinde Moda oluşumunun araştırılması, Moda oluşumuna etken tasarımcılar, Moda Tasarımında görsel bellek ve izleri, moda ili içersinde imge algılaması, moda endüstrisinin toplum görseli kimliğine etkileri, algı ve bilgi ilişkisi, imge tanımı, semboller ve imgeler, imge ve algılama, moda tasarımında imge algılaması, gösterge bilimi ve imgenin moda alanındaki konumu başlıklı bölümlerden oluşmaktadır. Bu çalışmada moda tasarımında görsel kimlik değerlerine ve imgesel algılamaya yönelik bir dil oluşturduğunu değerlendirebilmek için önemli bir alt yapıya sahip olmanın önemini görmekteyiz. Tezde ortaya konan sonuçlar; moda tasarımının değerlendirilmesi için görsel ve teknik olarak çeşitli farklı bütün kaynakların kullanılması, tarih bilgisi, sosyolojik olayların ilişkisi ve görsel kaynakların kavranması, çeşitli konularda araştırma yapılması, sanat akımlarının farkındalığı ve bilgisi, moda dünyasının dinamik yapısının takip edilmesine yönelik anahtar kavramlar hakkında bilgilendirmeyi sağlamaktır. ANAHTAR KELİMELER: Moda, Tasarım, Moda Tasarımı, Görsel Kimlik, İmge Algılaması, Çağdaş Moda, Bağıntı, İmge,Uzam, Gösterge Bilimi, Koleksiyon ABSTRACT The terms of fashion design and collections as one of the most popular phenomenia of today every where in ever single field and all the time. We see fashion design and fashion collections in every communication structures like internet, magazines, newspapers and in television. In every definiendum fashion collection can we find to consider design value? How can we rate the design value of it? Which are canons to measure the value? Is there any criterion? In every fashion collection has to assume or is there any design value in it? How can we understand the value of it? Does it necessary need to have it? How became main fashion cities? Do they need? Why the others can not be main fashion city? The study under the heading of visual identity and image perception in fashion design is consisted historical and scientifically exploration. The process of it consists with chapters; Research of Fashion History and System, Designers Impact on Fashion History, Visual Memories in Fashion History and its Traces, Perception of Images in Fashion History, Fashion Industry Impacts on Visual Identity of the Societies, Relation of Knowledge and Perception, Definition of Image, Symbols and Images, Image and Perception, Perception of Image in Fashion Design, Relation of Semiology and Fashion. In the study we see the place and significance of the infrastructure of knowledge correlation of the informations and with all these skills creating a language to communicate in form of visual identity and image perception. Results obtained in this thesis has provided us with having information about key concepts to help to follow dynamic of fashion, awareness of art movements, research of images, knowing the meanings of the images and knowledge perception of social and historical correlation with fashion dynamic results. KEYWORDS : Fashion, Design, Fashion Design, Visual Identity, Perception of Image, Contemporary Fashion, Image, Correlation, Extent, Collection, Semiotic Analysis