Cümle bilgisi konusundaki terim, tanım ve tasnif farklılıklarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAŞAK BARAK YILMAZ

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

CÜMLE BİLGİSİ KONUSUNDAKİ TERİM, TANIM VE TASNİF FARKLILIKLARININ CÜMLE ÖĞRETİMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Günümüzde dil bilgisi öğretimi alanında, konu anlatımlı test kitaplarına, temel dil bilgisi kitaplarına, sözlüklere, dil bilgisi yardımcı ders kitaplarına ve genel ağda oluşturulmuş verilere sık sık rastlanmaktadır. Böyle bir ortamda bilgiye kolay, çabuk ulaşılması ve bilginin işlenmesi kaçınılmaz gibi görünmektedir ki bu da dil bilgisi öğretimi açısından sevindirici bir durumdur. Bu olumlu şartların yanında konuyla ilgili olarak akla birkaç soru gelmektedir: Kaynaklarda verilen bilgiler ne kadar doğru ve tutarlıdır? Kullanılan terimlere özen gösterilmiş midir? Eserlerde aynı kavram için birden fazla terim kullanılmış mıdır? Bir kavram için birden fazla tanım yapılıyorsa bu, tasnif farklılığına da sebep olmuş mudur? Bu soruların yanıtları olumsuzsa böyle bir ortamda, dil bilgisi öğrenimi için bilgiye kolay ve çabuk ulaşılıyor olmasının önemi var mıdır? Tüm bu sorulara olumlu yanıt vermek maalesef mümkün gibi görünmemektedir. Günümüzde, öğretimi zorlaştırıcı etkenler ve bilgi farklılıkları, ana dilimizi öğrenmek için başvurduğumuz temel eserlerde mevcuttur. Bu sebepten dolayı ana dili öğretiminin bel kemiği durumunda olan dil bilgisi konusunda ciddi sorunlar bulunmakta ve bu konuda henüz kalıcı çözümler sunulamamaktadır. Çalışmanın temel amacı, günümüzde dil bilgisi öğretiminde kullanılan kaynaklardaki cümle türleriyle ilgili terim, tanım ve tasnif konusunda verilen bilgilerin ortaya konulması, karşılaştırılması ve bilgilerdeki benzerliklerin ve farklılıkların tespit edilmesiyle bu farklılıklara çözüm önerileri sunulmasıdır. Bunun için ortalama otuza yakın eserde yer alan cümle türlerinin terim, tanım ve tasnif durumları her bir cümle için ayrı ayrı ele alınmış ve bu konuda verilen örnekler de konuyu somutlaştırmak amacıyla çalışmaya dâhil edilmiştir. ABSTRACT Nowadays, test books with explanation, main grammar books, dictionaries, subsidiary grammar course books and internet sites about education are very commonly used in the field of grammar education.In such an environment, it seems inevitable to access to the knowledge promptly and process this knowledge easily which creates a satisfactory situation in the aspect of grammar education. Besides these affirmative conditions, some questions which are related with the subject matter come into minds: To what extent is this information consistent and accurate? Is enough attention shown for the expressions that are used? Are more than one term used for the same concept in the works? Does that cause differences in the classification if more than one definition is made? If the responses to these questions are negative, is it significant to access the information easily and promptly while learning grammar in such an environment? Unfortunately it seems improbable to give positive responses to these questions. At the present time, information diversifications and hardening factors for education , exist in the basic works which we apply for learning native language. Thus there are serious difficulties in the field of grammar which is the skelation of teaching language but any permanent solutions are presented for this problem. The main target of this study is, to introduce the terms related with the clause types, give their definition and classification, comparison and finding out the similarities and the differences between the information by taking into consideration the scientific documents and to propose suggestions for the solution of eliminating the datas which cause negative effects in teaching grammar. For that reason, approximately in thirty works, term, definition and the classification of the clause types are separately handled for each sentence and examples are included in the study in order to embody the study. Key Words: Turkish education, classification of sentences, explanation of sentences, clause information.