Bir pazarlama aracı olarak sosyal medya; spor markalarının sosyal medya pazarlamalarının üniversite öğrencileri satın alma davranışları üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ferit Karabakan

Özet:

1. ÖZET Amaç Bu çalışmanın amacı, dijital pazarlama kollarından olan sosyal medya pazarlamasının müşteri satın alma davranışına etkisini incelemektir. Bu boyutta araştırılan etkinin hizmet ya da ürün alımında farklılık gösterip göstermediği çalışmanın nitelikli özelliğini oluşturacaktır. Söz konusu etkinin müşterinin demografik özelliklerine göre de farklılığı incelenmiştir. Gereç ve Yöntem Bilgi toplama metotlarından anket metodu kullanılmıştır. Bireysel görüşme yapılarak bilgi toplanmış, model değişkenleri kapsamında yer alan maddeler 5’li Likert Ölçeği ile hazırlanmıştır. Araştırmanın girdileri "SPSS for Windows 24.0" istatistik paket programı ile değerlendirilmiştir. Ankette belirtilen her soru ile demografik özelliklerin yüzde ve frekans dağılımı yapılmıştır. Likertli sorular için aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmış, Ki-kare bağımsızlık testi ve çapraz tablolama (crosstabs) tahlilleri uygulanmıştır. Niceliksel verilerin normal dağılım gösteren iki grup karşılaştırmalarında Independent Samples t testi, normal dağılım göstermeyen üzeri grup karşılaştırmalarında Kruskall Wallis ve Man Whitney u testi kullanıldı. Sonuçlar Sosyal medya pazarlamasında cinsiyete göre spor ürünü satışı yapan markaların sosyal medya uygulamalarına ilişkin tüketicilerin tutumu farklılaşmaktadır. Sonuç olarak, erkek öğrencilerin özelleştirme, kulaktan kulağa pazarlama ve marka tercihi tutumlarının kadın öğrencilere göre yüksek olması, istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. -------------------- 2. ABSTRACT Aim The aim of this study is to examine the effect of social media marketing, which is one of the digital marketing branches, on customer purchase behaviour. Whether the effect investigated in this dimension differs in service or product procurement will constitute the qualitative feature of the study. The effect of this effect was also examined according to the demographic characteristics of the customer. Material and Methods Questionnaire method was used to collect information. Information was collected through individual interviews and items included in the model variables were prepared with a 5-point Likert Scale. The data of the study was evaluated with "SPSS for Windows 24.0" statistical package program. Percentage and frequency distribution of demographic characteristics was made with each question mentioned in the survey. Arithmetic mean and standard deviation values were calculated for the Likert questions, Chi-square independence test and crosstabs analyses were applied. Results The consumer behaves related to the social media implementations of the brands which sell sport products were different according to the sex. As a result, it has been found that customization, word of mouth marketing and brand choice behaves of the male students were higher than the female students significantly.