Sınıf Öğretmeni Adaylarının Otantik Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine Yönelik Bilgi Düzeyleri ve Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİDEM ÇİÇEK ERDOĞAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Zeliha Nurdan Baysal

Eş Danışman: Bülent Özden

Özet:

Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme ve değerlendirme yöntem ve araçlarına yönelik tutum ve bilgi düzeylerini saptamak; bu değişkenlerin öğretmen adaylarının demografik özelliklerine (cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı algısı, otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik ders dışı bir eğitime katılma durumu ve otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik uygulama yapma durumu) göre farklılaşma durumlarını tespit etmek, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu bağlamda ortaya çıkan sorulara yanıt aramak amaçlanmaktadır. Bu amaca uygun olarak araştırma tarama modeline göre tasarlanmış ve nicel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin tutumları nasıldır? 2. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin tutumları demografik özelliklerine göre farklılaşmakta mıdır? 3. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme araçlarına yönelik bilgi düzeyleri nedir? 4. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme araçlarına yönelik bilgi düzeyleri demografik özelliklerine göre farklılaşmakta mıdır? 5. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin bilgi düzeyleri ve tutumları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili devlet üniversiteleri olan İstanbul Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakülteleri sınıf öğretmeni programında 3. veya 4. sınıfa devam eden, gönüllü katılım sağlayan ve amaçsal örneklemeye uygun 338 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. vi Araştırmada veri toplamak amacıyla Kılıç (2014) tarafından geliştirilen “Otantik Ölçme ve Değerlendirme Araçlarına Yönelik Bilgi Testi” ve “Otantik Ölçme ve Değerlendirme Yöntemine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizinde genel olarak; frekans, yüzdelikler, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi, Kolmogrov Simirnov testi, Shapiro-Wilk testi ve Spearman korelasyon katsayısı ve basit regresyon analizi istatistiksel teknikleri kullanılmış ve anlamlılık düzeyi 0,05 olarak ele alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: 1. Sınıf öğretmeni adaylarının çoğunluğunun otantik ölçme ve değerlendirme yöntemine yönelik tutum düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. 2. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik uygulama yapma durumunun otantik ölçme ve değerlendirme yöntemine yönelik tutumları üzerinde etkili bir faktör olduğu belirlenmiştir. 3. Sınıf öğretmeni adaylarının çoğunluğunun otantik ölçme ve değerlendirme araçlarıyla ilgili bilgi düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. 4. Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerinin ve otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik uygulama yapma durumunun otantik ölçme ve değerlendirme araçlarına yönelik bilgi düzeyleri üzerinde etkili bir faktör olduğu belirlenmiştir. 5. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme ve değerlendirme yöntemiyle ilgili tutumları ile bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin tutumları ile bilgi düzeyleri arasında negatif (zıt) yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Otantik Ölçme ve Değerlendirme, Öğretmen Adayları Tutumları, Öğretmen Adayları Bilgi Düzeyleri.