Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİDEM ÇİÇEK ERDOĞAN
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Zeliha Nurdan Baysal
Eş Danışman: Bülent Özden
Özet:
Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme ve değerlendirme yöntem ve
araçlarına yönelik tutum ve bilgi düzeylerini saptamak; bu değişkenlerin öğretmen
adaylarının demografik özelliklerine (cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı algısı,
otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik ders dışı bir eğitime katılma durumu ve
otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik uygulama yapma durumu) göre farklılaşma
durumlarını tespit etmek, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu bağlamda
ortaya çıkan sorulara yanıt aramak amaçlanmaktadır. Bu amaca uygun olarak araştırma
tarama modeline göre tasarlanmış ve nicel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır.
Araştırmanın amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:
1. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin
tutumları nasıldır?
2. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin
tutumları demografik özelliklerine göre farklılaşmakta mıdır?
3. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme araçlarına yönelik bilgi
düzeyleri nedir?
4. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme araçlarına yönelik bilgi
düzeyleri demografik özelliklerine göre farklılaşmakta mıdır?
5. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin bilgi
düzeyleri ve tutumları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?
Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili devlet
üniversiteleri olan İstanbul Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Yıldız Teknik
Üniversitesi Eğitim Fakülteleri sınıf öğretmeni programında 3. veya 4. sınıfa devam
eden, gönüllü katılım sağlayan ve amaçsal örneklemeye uygun 338 sınıf öğretmeni
adayı oluşturmaktadır.
vi
Araştırmada veri toplamak amacıyla Kılıç (2014) tarafından geliştirilen “Otantik Ölçme
ve Değerlendirme Araçlarına Yönelik Bilgi Testi” ve “Otantik Ölçme ve Değerlendirme
Yöntemine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmada toplanan verilerin analizinde genel olarak; frekans, yüzdelikler, Mann
Whitney U testi, Kruskal Wallis testi, Kolmogrov Simirnov testi, Shapiro-Wilk testi ve
Spearman korelasyon katsayısı ve basit regresyon analizi istatistiksel teknikleri
kullanılmış ve anlamlılık düzeyi 0,05 olarak ele alınmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır:
1. Sınıf öğretmeni adaylarının çoğunluğunun otantik ölçme ve değerlendirme
yöntemine yönelik tutum düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
2. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme ve değerlendirmeye yönelik uygulama
yapma durumunun otantik ölçme ve değerlendirme yöntemine yönelik tutumları
üzerinde etkili bir faktör olduğu belirlenmiştir.
3. Sınıf öğretmeni adaylarının çoğunluğunun otantik ölçme ve değerlendirme
araçlarıyla ilgili bilgi düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
4. Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerinin ve otantik ölçme ve değerlendirmeye
yönelik uygulama yapma durumunun otantik ölçme ve değerlendirme araçlarına
yönelik bilgi düzeyleri üzerinde etkili bir faktör olduğu belirlenmiştir.
5. Sınıf öğretmeni adaylarının otantik ölçme ve değerlendirme yöntemiyle ilgili
tutumları ile bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Öğretmenlerin tutumları ile bilgi düzeyleri arasında negatif (zıt) yönlü düşük
düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Otantik Ölçme ve Değerlendirme, Öğretmen Adayları Tutumları,
Öğretmen Adayları Bilgi Düzeyleri.