Değerler eğitimi bağlamında Ahmet Hamdi Tanpınar ve Oğuz Atay’da değerler


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali Öncü

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

DEĞERLER EĞİTİMİ BAĞLAMINDA AHMET HAMDİ TANPINAR VE OĞUZ ATAY’DA DEĞERLER Değerler Eğitimi ve roman ilişkisinin incelendiği bu çalışmada konuya örnek olması için Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Huzur, Oğuz Atay’ın ise Tutunamayanlar romanları seçilmiştir. Bu romanlar öncelikle ihtiva ettikleri insani değerler açısından incelenmiş, ardından bu değerlerin din eğitimi için ifade ettiği anlamlar üzerinde durulmuştur. Özelde bu romanların genelde ise romanın, estetik tecrübenin doğası gereği kendiyle ilişkiye giren bireyi dönüştürdüğü ve onun değer dizgesini değiştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu değişim meydana gelebilmesi için öznenin roman okumaya istekli olması, dikkatli bir şekilde okuyacağı kitaba yönelmesi gerektiğinden bahsedilmiştir. Roman okumanın etkisinin yine estetik tecrübenin doğası gereği farklı bireylerde farklı şekillerde ortaya çıkabileceği vurgulanmıştır. Sonuç olarak din eğitiminin hedefleri bağlamında romanın ahlak, ibadet ve inanç eğitiminde var olan yöntemlerin yanında destekleyici bir yöntem olarak kullanılabileceğine ulaşılmıştır. ABSTRACT VALUES IN AHMET HAMDI TANPINAR AND OĞUZ ATAY IN THE CONTEXT OF TEACHING OF VALUES The dissertation, where the nexus between teaching values and novels is being studied, takes Ahmet Hamdi Tanpinar's "A Mind at Peace" ("Huzur" in Turkish) and Oğuz Atay's "The Good for Nothing " ("Tutunamayanlar" in Turkish ) as case studies. These novels first of all were investigated in n thesis from the perspective of humanistic values that they contain, and later the significance an meaning of these values for education of religion were analyzed. According to the conclusions drawn novels, due to the nature of aesthetic experience, transform the individual (person) having interaction with them and change his/her system of values. It's also noted, that for making this change happen the subject (indiviual) is to be eager to read the novel and get completely concentrated on it that is going to be read. According to the author of the thesis, the impacts of reading novels on individuals varies, again due to the nature of aesthetic experience. It's concluded that novels can be used as a supplementary and supporting method in education of ethics, religious practice and faith along with other methods being used already.