Yükseköğretimde karakter eğitiminin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NUR SILAY

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

YÜKSEKÖĞRETİMDE KARAKTER EĞİTİMİNİN İNCELENMESİ Araştırmanın amacı öğretim elemanları ile üniversite öğrencilerinin karakter eğitimine yönelik tutumlarını bulmaya çalışarak yaş, cinsiyet, ünvan, fakülte, sınıf değişkenleri açısından tutumlar arasında anlamlı bir fark olup olmadığını saptamaktır. Örneklemi iki devlet üniversitesindeki öğretim elemanları ile lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Anket formlarında bir ölçek ile açık uçlu soru bulunmaktadır. Soruya verilen yanıtlardan alınan veriler betimsel analiz, öğretim elemanlarıyla yapılan görüşmelerden alınan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Pilot uygulamada öğretim elemanlarından alınan 262 form değerlendirilmiştir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı Cronbach’s Alpha .78 olarak bulunmuştur. Uygulamada öğrencilerden 2155 geçerli form alınmıştır. İstatistiksel analizler öğrencilerden ve öğretim elemanlarından alınan veriler üzerinde ilişkisiz grup “t” testi ile tek yönlü varyans analizi olarak yapılmıştır. Öğretim elemanları ile öğrenciler karakter eğitiminin gerçekleşmekte olmadığını düşünmektedirler. Kadın öğretim elemanları erkek meslektaşlarına göre karakter eğitiminin daha fazla gerçekleştiği fikrindedirler. İktisadi ve İdari Bilimler fakülteleri dışındaki fakültelerde bulunan öğretim elemanları, ders dışında karakter eğitiminin daha fazla verildiğine inanmaktadırlar. Tutumlar arasında ünvan ve yaş değişkenleri bakımından anlamlı farklılık yoktur. En genç öğrenciler, büyük öğrencilere göre karakter eğitiminin daha fazla gerçekleştiği düşüncesindedirler. Eğitim fakültelerindeki öğrenciler diğer fakültelerdeki öğrencilere göre karakter eğitiminin daha fazla yer aldığı inancındadırlar. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre karakter eğitiminin daha fazla bulunduğu fikrindedirler. Birinci sınıf öğrencileri büyük sınıflardaki öğrencilere göre karakter eğitiminin daha fazla gerçekleştiğine inanmaktadırlar. Anahtar Sözcükler: Karakter eğitimi, yükseköğretim ABSTRACT REVIEWING CHARACTER EDUCATION IN HIGHER EDUCATION The aim of the research is to find the attitudes of academics and students towards character education and prove whether there is a meaningful difference between the attitudes in terms of age, gender, title, faculty and class. The sample consists of academics and undergraduate students at two state universities in İstanbul. There is a scale and an open-ended question in questionnaires. The data from the replies to the question were analyzed through thematic analysis and those from the interviews were analysed through content analysis. After the pilot study, 262 questionnaires from academics were evaluated. The scale had a reliability coefficient of .78 (Cronbach’s Alpha). At the end of the implementation, 2155 forms from students were collected. In the statistical analyses of the data from the students and academics, independent samples “t” test and one-way ANOVA were applied. The academics and students think character education is not realised. In comparison to their male counterparts, female academics believe character education occurs more. Except the academics at the faculties of Economics and Administrative Sciences, those at other faculties have the idea that character education exists more. There is no signicant difference between the attitudes in terms of age and title. The youngest students think more character education occurs in comparison to older students. The students at Education faculties believe more character education occurs than the students at other faculties. Female students think character education has a place more than male students. First year students perceive character education is realised more than the students at higher classes. Key Words: Character education, higher education