Altıncı sınıf matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş değerler eğitimi program tasarısının etkililiğinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERAP İPEKÇİ

Danışman: SEYFİ KENAN

Özet:

Araştırmanın amacı; 6. Sınıf matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş adaletli olma, sorumluluk sahibi olma ve dürüst olma değerler eğitimi program tasarısının etkililiğinin incelenmesidir. Araştırmada, hem nicel ve hem nitel araştırma yöntemleri bir arada kullanıldığı için karma model tercih edilmiştir. Karma modeller incelendiğinde araştırmaya uygun olan; açımlayıcı sıralı karma tasarım kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılı içerisinde 6. Sınıf öğrenim düzeyinde bulunan deney ve kontrol gruplarında 30’ar olmak üzere toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubuna hazırlanan MATDET program tasarısı haftada bir saat uygulanmış olup kontrol grubuna yapılandırmacı öğretimle derslerine devam edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, belirlenen değerlere ait kazanımları içeren ikilem durumları formları kullanılmıştır. İkilem durumu formları aynı zamanda içerik analizine tabi tutulmuş olup uygulama sonunda belirlenen öğrencilerle görüşmeler de yapılmıştır. Araştırma bu yönüyle nitel ve nicel araştırma desenleri beraber kullanılmıştır. Araştırma öncesinde yapılan çalışmaya göre belirlenen üç tane değer araştırmanın değerleri olarak belirlenmiştir. Bu değerler sorumluluk sahibi olma, adaletli olma ve dürüst olma olarak belirlenmiştir. Bu doğrultuda belirlenen değerlere ait kazanımları ve bunun yanı sıra altıncı sınıf matematik öğretim programında yer alan kazanımları bir araya getirerek her bir değer için altışar gerçek yaşam durumlarından oluşturulmuş etkinlikler hazırlanmıştır. Hazırlanan matematik öğretimi ile bütünleştirilmiş değerler eğitimi program tasarısı İstanbul Sultangazi Cumhuriyet Ortaokulunda 18 hafta boyunca uygulanmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında araştırmacı tarafından geliştirilen ölçme aracı ön test-son test olarak yapılmıştır. Son test yapıldıktan sonra deney grubu öğrencilerinden seçilen 6 kişi ile bireysel görüşmeler yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin programda yer alan değerlere ilişkin ön test ve son test ortalamalarının karşılaştırılması için Mann Whitney U Test grupların tekrarlı ölçümlerinin karşılaştırılması için ise Wilcoxon Test uygulanmıştır. Nitel verilerden elde edilen bilgilere betimsel analiz tekniklerinden olan içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizi yapılırken öğrenciler D1,D2…D3 ya da K1,K2…K3 olarak adlandırılmıştır. Öğrenci cevapları ise doğru davranan, doğru davranmayan, duyarsız olan ve bunların dışında cevap verenler olarak tespit edilip tablolaştırılmıştır. Yapılan tablolar yorumlanmıştır. SPSS çalışması ve içerik analizinin yanı sıra başarılarına göre gruplandırılarak içlerinden rasgele seçilen 6 deney grubu öğrencisi ile yapılan bireysel görüşmeler yazılı olarak da elde edilip verilen cevaplar yorumlanmıştır. Yapılan bu görüşme daha çok MATDET etkinliklerinin matematik dersine etkisini belirlemek için uygulanmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen veriler şu şekilde lenebilir. 1. Uygulanan değerler eğitimi program tasarısı için elde edilen ön test ve son test puanlarının SPSS de vermiş olduğu sonuçlara ve yapılan içerik analizine göre öğrencilerin belirlenen sorumluluk sahibi olma, adaletli olma ve dürüst olma değerlerine ait kazanımları kazandırdığı belirlenmiştir. 2. Uygulanan değerler eğitimi program tasarısı ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı düşüncelerini olumlu yönde etkilediği yapılan görüşmelerin sonucunda belirlenmiştir. 3. Uygulanan değerler eğitimi program tasarısı ilköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin matematik dersi başarılarını olumlu yönde etkilediği uygulama sonrasında yapılan görüşmeler sonucunda tespit edilmiştir. Bu doğrultuda matematik ile değerler eğitimi birleştirebilir. Elde edilen etkinlikler gerçek yaşam durumlarından oluşturulabilir. Matematik dersi konu sonlarında öğrencilerle uygulanabilir. ABSTRACT The aim of this study is to analyse the effectiveness of “6.th grade mathematics curriculum integrated values education program draft” which includes the values of being fair, being responsible and being honest. In this study, mixed method which includes qualitative and quantitative methods is utilised. Explanatory sequential design is utilised according to the study. The study is conducted with 60 students (30 for experimental group, 30 for control group) that are at 6th grade in 2014-2015 educational term. MATDET programme draft implemented once a week in experimental group. And the researcher continued her classes with constructivist approach in control group. Dilemma forms developed by researcher according to the targeted values, is utilised as assesment tool. These dilemma forms analysed by content analysis method. Some chosen students were interviewed after then. In this way, quantitative and qualitative research desigs were used together in this study. Three values which determined before this study were decided as the study’s targeted values. These values are; being fair, being responsible and being honest. In this context, this determined values and achievements which 6th grade mathematical education program had, were collected and tasks designed about six real life situations relevant to these values. This prepared programme draft is carried out at Cumhuriyet Secondary School in Sultangazi, Istanbul during eighteen (18) months. The assesment tool developed by the researcher, is utilised as pre-test and post-test before and after the study. After the post-test, an interview is done with six students who are in the experimental group. Mann Whitney U Test is employed to compare the mean scores of pre-test and post-test responds given by students in the experimental group and the control group, while Wilcoxon Test is used in order to compare the groups in terms of repeated assesments. Content analysis technique is used for the qualitative data analaysis. The students are called D1,D2,D3,... or K1,K2,K3,… while doing contest analysis. All the student’s answers are categorised as; Right Behaviour, Not Right Behaviour, Being Unconcerned and Others. These categories were analysed and commented by the researcher. Along with the studies on SPSS package programme and content analysis, each of these six students who are grouped by their success and randomly chosen among experimental group, are interviewed personally and their answers are taken by written forms and analysed. This interview is utilised to determine the effect of MATDET tasks to mathematics lesson. The research data from the findings as below: 1) For Values Education Program Draft, the data from the pre-test and post-test analysed in the SPSS program and content analysis showed that the students gained the determined values which are being fair, being responsible and being honest. 2) The applied values education program draft on 6th grade students is identified that students gained positive ideas against maths course according to the interviews with the students. 3) The applied values education program draft on 6th grade students is identified that students’ achievement of maths cuorse affected positively according to the interviews with the students.