Mobil pazarlama aracı olarak mobil uygulamalar ve üniversite öğrencilerinin mobil pazarlamaya karşı tutumu üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET KOÇAK

Danışman: AZRA BAYRAKTAR

Özet:

Anahtar Kelimeler: Mobil Pazarlama, Mobil İletişim, Mobil Uygulamalar MOBİL PAZARLAMA ARACI OLARAK MOBİL UYGULAMALAR VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MOBİL PAZARLAMAYA KARŞI TUTUMLARI Bu tez çalışmasının amacı, bir mobil pazarlama aracı olarak mobil uygulamaların (mobile apps) kullanımını ve tüketicinin mobil pazarlamaya karşı tutumlarını araştırmaktır. Bu araştırma; mobil uygulamalar, mobil pazarlama ve mobil reklamcılık konusunda literatüre katkı sağlaması açısından önemlidir. Araştırmada, mobil uygulamalar aracılığıyla yapılan mobil pazarlamaya karşı tutumları etkileyen ve açıklayan unsurlar incelenmiştir. Yargısal örnekleme yoluyla belirlenmiş, akıllı telefon kullanıcısı 410 üniversite öğrencisinden oluşan örnek kütleye, yüz yüze ve elden bırakılan anket yöntemi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; Reklama Karşı Tutum, Algılanan Fayda’nın Eğlence alt boyutu, Sosyal Norm, Davranışsal Niyet ve Algılanan Kullanım Kolaylığı, mobil pazarlamaya karşı tutumu açıklayan 5 boyut olarak belirlenmiştir. Keywords: Mobile Marketing, Mobile Communication, Mobile Applications ABSTRACT MOBILE APPLICATIONS AS A MOBILE MARKETING TOOL AND A RESEARCH ABOUT ATTITUDES OF UNIVERSITY STUDENTS TOWARD MOBILE MARKETING The aim of this dissertation is to research usage of mobile applications as a mobile marketing tool, and attitudes ofconsumers (users) toward mobile marketing. This research is important for making a contribution to literature of mobile applications, mobile advertising and mobile marketing. In the study, the factors that affect the attitudes towards mobile marketing through mobile applications are examined. The survey was applied by simple sampling method. The sample mass of smartphone users was 410 university students and face-to-face questionnaire method was applied. According to the findings, Attitude Toward Advertising, Entertainment –a compound of Perceived Utility, Social Norms, Behavioral Intention and Perceived Ease of Use, were identified as the five dimensions of Attitude Towards Mobile Marketing through Mobile Applications.