Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimin lise fizik öğrencilerinin epistemolojik inanışlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLŞEN ŞENGÜL TURGUT

Danışman: FERAL BEKİROĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimin lise fizik öğrencilerinin genel ve fiziğe dair epistemolojik inanışlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma, Silahlı Kuvvetler Bando Okulları Komutanlığı 9. sınıf öğrencileri ile Fizik Dersi’nde bir öğretim dönemi boyunca “Optik” ünitesinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Genel Epistemolojik İnanışlar Anketi (GEİA)” ve “Fiziğe Dair Epistemolojik İnanışlar Anketi (FEİA)” kullanılmış ve bu anketler öntest-sontest şeklinde uygulanmıştır. GEİA’den ve mülakat soruları olarak kullanılan FEİA’den elde edilen veriler nitel olarak ön tanımlı kodlama tekniği ile analiz edilmiştir. Yürütülen araştırmada yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimle birlikte ulaşılan sonuçlar şunlardır: 1) Lise fizik öğrencilerinin genel epistemolojik inanışlarının daha üst seviyelere doğru geliştirebilmesi sağlanmıştır. 2) Bilginin kesinliği, basitliği ve sağlanması boyutlarında, genel epistemolojik inanışları realist seviyede olan öğrenciler üst seviyelere geçiş yapabilmişlerdir. Mutlakçı seviyede inanışlara sahip öğrenciler ise inanışlarını geliştirmekte zorlanmışlardır. 3) Bilginin kesinliği, basitliği ve sağlanması boyutlarında öğrencilerin genel epistemolojik inanışlarını en üst düzey olan değerlendirmeci seviyeye çıkartmaları sağlanamamıştır. 4) Lise fizik öğrencilerinin fiziğe dair epistemolojik inanışlarının daha üst seviyelere doğru geliştirebilmesini sağlamıştır. 5) Bilginin kesinliği, basitliği, kaynağı ve sağlanması boyutlarında, fiziğe dair realist epistemolojik inanışlara sahip öğrenciler üst seviyelere geçiş yapabilmişlerdir. Mutlakçı seviyede inanışlara sahip öğrenciler ise inanışlarını geliştirmekte zorlanmışlardır. 6) Bilginin kesinliği, basitliği, kaynağı ve sağlanması boyutlarında öğrencilerin fiziğe dair epistemolojik inanışlarını en üst düzey olan değerlendirmeci seviyeye çıkartmaları sağlanamamıştır. Anahtar Sözcükler: Epistemolojik İnanışlar, Fizik ABSTRACT The purpose of this research was to examine the effect of constructivist teaching design application on students’ general and physics epistemological beliefs. The research for this study was carried out by high school students of grade nine in Physics course. The “General Epistemological Beliefs Inventory” and “Physics Epistemological Beliefs Inventory” were used as assessment tools as pre and post tests. The data derived from those ınventories were analysed qualitatively by preassigned coding technique. The students took part in research performed activities held with constructivist instructional design. The findings obtained with the application of constructivist instructional design were those: 1) Students’ general epistemological beliefs were developed through upper levels. 2) Students who had realist general epistemological beliefs at the dimensions of certainty, simplicity and justification of knowledge developed their beliefs through upper levels. Those who had absolutist beliefs failed to deveoped their beliefs beliefs through upper levels. 3) Students could not develop their general epistemological beliefs through the evaluativist level at the dimensions of certainty, simplicity and justification of knowledge. 4) Students’ epistemological beliefs about physics were developed through upper levels. 5) Students who had realist epistemological beliefs about physics at the dimensions of certainty, simplicity, source and justification of knowledge developed their beliefs through upper levels. Those who had absolutist beliefs failed to deveoped their beliefs beliefs through upper levels. 6) Students could not develop their epistemological beliefs about physics through the evaluativist level at the dimensions of certainty, simplicity, source and justification of knowledge. Keywords: Epistemological Beliefs, Physics