KOBİ’lerde kriz yönetimi ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nihat Canbaz

Danışman: MUHİTTİN ŞİMŞEK

Özet:

Son yıllarda Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin karşılaştıkları krizlerin sayısında ve ortaya çıkarttığı zararların miktarında önemli artışlara rastlanmaktadır. Yakın zamana kadar krizlerin, işletmeleri tehdit eden küçük dış etkenler olduğu, bu etkenler için önlem alınmasının gereksiz olduğu yönünde görüşlere yer verilmekteydi. Ancak son günlerde krizlerin etkileri gözardı edilemeyecek boyutlara ulaştıkça, krizlerin sanıldıkları kadar basit oluşumlar olmadığı anlaşılmıştır. Günümüzde yöneticiler krizin işletmeyi etkileyip etkilemeyeceğini düşünmek yerine; nerede, ne zaman, nasıl ve ne şekilde bir krizle karşılaşılabileceklerini, kimin ve kaç kişinin bu krizden etkilenebileceğini düşünerek krizlerin etkilerini azaltabilecek yönde kriz yönetim çalışmalarına önem verme zorunluluğu doğmuştur. İşletmelerin hayatını devam ettirmelerinde bu derece önemli bir konu haline gelen krizlerin önlenmesi veya en az zararla atlatılması için yöneticilere etkili bir kriz yönetim çalışmasının genel çerçevesini sunmayı amaçlayan bu çalışma beş ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde yaşanan krizlerle ilgili olan çalışmanın önemi, amacı ve izlenen yöntemle ilgili genel bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin tanımı, özellikleri ve yönetimi incelenmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde genel olarak kriz kavramı üzerinde durularak krizin tanımı, belli başlı özellikleri, belirgin aşamaları, kriz türleri ve işletmelerde krize neden olabilecek işletme içi ve işletme dışı faktörler incelenmeye çalışılmıştır. Dördüncü bölümde kriz sürecinin safhaları ve bu sürecin işletmeler üzerinde yaratabileceği etkiler incelendikten sonra kriz yönetimi kavramı üzerinde durularak, kriz yönetiminin tanımı, belli başlı özellikleri ve kriz yönetim sürecini oluşturan aşamalar incelenmeye çalışılmıştır. Beşinci bölümde Türkiye'nin Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeleri üzerinde yapılan araştırma çalışması yer almaktadır. In recent years important increases have been met in the number of the crises that Small and Medium Sized Companies have faced and in the quantity of losses that they have brought up. Till recent times, it has been thought that the crises were little outer effects that threaten the businesses and it was unnecessary to take precautions for these effects. However, nowadays, while the effects of crisis reach to the dimensions that cannot be neglected, it has been understood that the crises are not simple formations as thought. In today, managers must give importance to the study of management of crises in the manner to decrease the influence of the crises by thinking where, when and how they may face with a crisis and how many person and which persons may be influenced from this crisis, instead of thinking whether the crises influence the management or not. This study that aims to offer the general frame-work of an effective study of the crisis management which becomes a very important subject in the continuing of the lives of the businesses to the managers to prevent or to overcome it with least loss is formed from five main chapters. In the first chapter, it is given general information about the importance of study related with the crises in Small and Medium Sized Companies, aim and applied procedure. In the second chapter, the definition of Small and Medium Sized Companies, its specialities and management are tried to be examined. In the third chapter, the definition of the crisis by giving importance to the crisis concept in general, its important specialities, its evident levels, kinds of crisis and inner and outer of management effects that may cause crisis are tried to be examined. In the fourth chapter, after examining the stages of the crisis and the effects of which this process may cause on the Small and Medium Sized Companies, by giving importance to the crisis management concept, the definition of the crisis management, its important specialities and the stages that form the crisis management process are tried to be examined. In the fifth chapter, research work made on Small and Medium Sized Companies of Turkey is included.