Karar verme süreçlerinde bulanık mantık yaklaşımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİNÇER KUŞÇU

Danışman: AHMET FEVZİ BABA

Özet:

KARAR VERME SÜREÇLERİNDE BULANIK MANTIK YAKLAŞIMI Bu tez çalışmasında, bulanık mantık yaklaşımının karar verme süreçlerinde kullanımı incelenmiş, bulanık mantık yaklaşımı kullanılarak üniversitelerde görev alan öğretim elemanlarının performanslarının değerlendirilmesine yönelik model oluşturulmuştur ve örnek uygulamalara yer verilmiştir. Giriş bölümünde, eğitimin ve nitelikli insan gücü yetiştirmenin önemine değinilerek üniversitelerin bu konuda üzerlerine düşen görevleri anlatılmıştır. Yapılan çalışmanın gereksinim ve nedenleri ortaya konmuş, çalışmanın amacı açık bir şekilde ifade edilmiştir. İkinci bölümde, uzman sistemlerin ve bulanık mantık yaklaşımının temel yapısı incelenmiş, bulanık mantık yaklaşımıyla ilgili örneklere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, bulanık mantık yaklaşımı kullanılarak öğretim elemanı performans değerlendirme modeli anlatılmıştır. Performans değerlendirmenin tanımı yapılarak eğitimde kullanılabilirliği üzerinde durulmuştur. Öğretim elemanı performans değerlendirme modelinin oluşturulması ayrıntılı olarak anlatılmış ve bulanık mantık yaklaşımının öğretim elemanı performans değerlendirmesinde kullanımına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, bulanık mantık yaklaşımı kullanılarak öğretim elemanı performans değerlendirilmesinde kullanılan bilgisayar yazılımı anlatılmıştır. Beşinci bölümde, bulanık mantık yaklaşımı kullanılarak öğretim elemanı performans değerlendirme uygulamasına yer verilmiştir. Altıncı bölümde, tez çalışmasından elde edilen sonuçlara yer verilmiştir. Yedinci bölümde, tez hakkındaki tartışma ve değerlendirmelere yer verilmiştir. VI ABSTRACT FUZZY LOGIC APPROACH IN DECISION MAKING PROCESSES In this study, the usage of fuzzy logic approach in decision making processes is investigated and a simple model of evaluation about the performances of the university lecturers is developed. In the introduction part, the need of such a study is explained by discussing the importance of the universities in education and the role of the universities in training qualified people. As for the second section, the general structure of expert systems and fuzzy logic approach is reviewed and some examples of fuzzy logic applications are presented. In the third part, the performance evaluation model of lecturers has been studied by using fuzzy logic approach. Performance evaluation is described and advantages of evaluating performance in education are focused on. Configuration of performance evaluation model of lecturers and usage of fuzzy logic approach in performance evaluation of lecturers has been explained in detail. In the fourth part, fuzzy logic software is developed for performance evaluation of the lecturers. In the fifth section, the proposed fuzzy logic approach and its application in performance evaluation of lecturers is explained. In the sixth part, the results of the proposed application are discussed. At the last section, the discussion and evaluations about this study are presented.