Zero/one dimensional numerical modelling and effect of variable compression ratio (VCR) on emissions and performance of a four-cylinder turbocharged diesel engine


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: DANIYAL KHAN

Danışman: MEHMET ZAFER GÜL

Özet:

Emisyon mevzuatının giderek daha katı hale gelmesi, fosil kaynaklarının azalması ve CO2 emisyonunun neden olduğu sera etkisinin artmasıyla üreticiler, motorun performansından ödün vermeden emisyon yönetmeliklerine uymanın yeni yollarını araştırıyorlar. Bu tez çalışması, 2.0 L Turboşarjlı Dizel Motorun Sayısal modelinin (Sıfır / Tek Boyutlu Model) geliştirilmesini ve daha sonra sayısal modeldeki sıkıştırma oranının değiştirilmesinin etkilerinin incelenmesini içermektedir. Bu çalışma, motorun farklı çalışma koşullarında Sıkıştırma Oranlarının etkisini belirlemede bir çerçeve sağlamıştır. Sayısal bir model üzerinde bulunan Değişken Sıkıştırma Oranı teknolojisi çalışması çok uygun maliyetli ve zaman kazandırıcı olduğunu kanıtlamış ve sayısal modellerin geliştirme aşamasında motorların farklı parametrelerini incelemek için kullanılabileceği gerçeğini doğrulamıştır. Sıkıştırma Oranındaki bir artışın ana etkisinin, beklendiği gibi olduğu, düşük motor hızı ve düşük yük bölgelerinde daha büyük bir etkiye sahip olan, Frene Özgü Yakıt Tüketiminde düşüş ve Termal Verimlilikte bir artış olduğu bulunmuştur. Değişken Sıkıştırma Oranı teknolojisinin motorda kullanılabileceğini varsayarsak, bu çalışma motor haritasının etrafındaki Sıkıştırma Oranlarının en iyi kombinasyonunu bulmuştur ve bu da motorun emisyonları ve performansı arasında en iyi dengeyi sağlamıştır. Bu çalışma, Değişken Sıkıştırma Oranı teknolojisinin, motorda uygulandığında sadece motor emisyonlarını azaltmakla kalmayıp, uzun mesafeli yolculuklarda son kullanıcı için rölanti veya seyir esnasında daha ekonomik yakıt tüketim değerlerine geçme seçeneği olarak verilebileceği gerçeğini de doğrulamaktadır. -------------------- With emission legislation becoming ever more stringent, declining fossil resources and an increase in greenhouse effect caused by CO2 emissions, manufacturers are exploring new ways to match the emissions regulations without compromising on the performance of the engine. This thesis work included developing of Numerical model (Zero/One Dimensional Model) of a 2.0 L Turbocharged Diesel Engine and then study the effects of changing its compression ratio in the numerical model. This study gave a framework in determining the effect of Compression Ratios in different operational conditions of the engine. The study of Variable Compression Ratio technology on a numerical model proved to be very cost-effective, time saving and validated the fact that numerical models can be used to study different parameters of the engines during the development stage. The main effect of an increase in Compression Ratio, was found to be as expected, a decrease in Brake Specific Fuel Consumption and an increase in Thermal Efficiency with a greater impact in the low engine speed and low load regions. Assuming, that the Variable Compression Ratio technology can be utilized in the engine, this work found the best combination of Compression Ratios around the engine map, giving a best fit of trade-offs between the emissions and performance of the engine. This study also validates the fact that Variable Compression Ratio technology, if implemented in the engine could not only reduce emissions of the engine but can be given as an option to the end-user to switch to more economic fuel consumption values during idling or cruising at long distant journeys.