Ana dili ders kitapları üzerine inceleme (Rusça örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÜNAL ALDEMİR

Danışman: MUSTAFA SİNAN KAÇALİN

Özet:

Yüksek lisans tezi olarak hazırlanmış olan bu çalışma, Rusya Federasyonu’nda, ana dili öğretiminde kullanılan ders kitaplarına yöneliktir. Çalışma, temel orta dereceli okul (osnavnyaya sredniyaya şkola) diye adlandırılan ve 5 ilâ 9. sınıfları içine alan eğitim öğretim kurumlarında okutulan ana dili ders kitaplarından bir kısmı üzerine yapılmıştır. İlköğretim ikinci kademe diye de ifade edebileceğimiz Rusya’daki beş yıllık temel orta dereceli eğitim öğretim kurumlarında ana dili öğretimine yönelik olarak Rus dili ve edebiyat dersleri okutulmakta olup bu çalışmada, 5 ilâ 9. sınıflarda okutulan Rus Dili kitapları ve 5 ilâ 6. sınıflarında okutulan Edebiyat kitapları incelenmiştir. Çalışma üç bölümden meydana gelmektedir. Çalışmanın ilk bölümü, giriş bölümüdür. “Kitapların İncelenmesi” başlığını taşıyan ikinci bölümde, yukarıda bahsi geçen kitaplarla ilgili genel açıklamalar yapıldıktan sonra kitaplar, kendi içlerindeki düzene uygun olarak, sırasıyla ele alınarak tanıtılmıştır. Kitapların tanıtılmasının ardından kitaplarda işlenen konuların pekiştirilmesinde kullanılan alıştırma usulleriyle ilgili açıklamalara yer verilmiştir. Üçüncü bölüm, sonuç bölümüdür. Bu bölümde, çalışmada ele alınan kitapların incelenmesi neticesinde elde edilen sonuçlar sıralanmıştır. ABSTRACT This research carried out as a graduate thesis involves textbooks that are studied to teach the native language in Russian Federation. The research is performed upon a part of native language textbooks that are studied at educational institutions named basic secondary school (osnavnyaya srednyaya shkola) encompassing grades from 5th to 9th. At five-year basic secondary educational institutions in Russia that we can also name second level of primary school, Russian Language and Literature courses are offered to teach the native language and throughout this research Russian Language textbooks studied between 5th and 9th grades and Literature textbooks studied at 5th and 6th grades are analyzed. The research is made up of three chapters. The first chapter is the introduction chapter. At the second chapter the title of which is “Analyzing the Textbooks”, after presenting general remarks regarding the aforementioned textbooks, each textbook is introduced successively in accordance with their internal disposition. Following the introduction of the textbooks, comments concerning the methods of exercises used at consolidating the subjects raised at textbooks are presented. The third chapter is the conclusion chapter. At this chapter, results gathered after analyzing the textbooks covered throughout this research are listed in order.