Çin Hong-Kong, Finlandġya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül Sefer

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Bu araştırmada 2006, 2009 ve 2012 PISA’da dereceye girmiş olan Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore ve Singapur ile Türkiye’nin ana dili öğretim programlarını karşılaştırmak, benzer ve farklı yönlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programındaki dinleme alanı arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? 2. Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programındaki okuma alanı arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? 3. Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programındaki konuşma alanı arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? 4. Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programındaki yazma alanı arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? 1. Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programındaki dil bilgisi alanı arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? 2. Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur ve Türkiye’nin ana dili öğretim programındaki diğer beceri alanları arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? Araştırmada doküman incelemesi kullanılmış, elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Ülkelerin ana dili öğretim programlarına ülkelerin resmî eğitim bakanlığı siteleri aracılığıyla ulaşılmıştır. Çalışma sonunda bütün programlarda dört temel dil becerisi ve dil bilgisi alanının yer aldığı görülmüştür. PISA’da başarılı ülkelerin programlarında güncel metinlerin kullanıldığı, kazanım ve etkinlik sayılarının çok fazla olmadığı, bazı ülkelerde etkinliğe hiç yer verilmediği, dil bilgisi öğretiminin bağlam aracılığıyla doğrudan dil yapısına odaklanılmadan gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Programların Türkiye ile benzer ve farklı yönleri değerlendirilerek ana dili öğretim programı ve eğitim sistemine yönelik öneriler verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Ana dili öğretim programı, PISA, Çin Hong-Kong, Finlandiya, Kore, Singapur, Türkiye. ABSTRACT This study aims to compare native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore which have been successful in PISA (Program for international student assessment) with Turkey and determine their similarities and differences. In the scope of the study, questions below are tried to be answered: 1. What are the similarities and differences among the native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore and Turkey in listening skill? 2. What are the similarities and differences among the native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore and Turkey in reading skill? 3. What are the similarities and differences among the native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore and Turkey in speaking skill? 4. What are the similarities and differences among the native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore and Turkey in writing skill? 1. What are the similarities and differences among the native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore and Turkey in grammar field? 2. What are the similarities and differences among the native language teaching programs of China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore and Turkey in other skills? In the study, document review method is used and data is analyzed with content analysis. Native language programs are obtained through official ministry of education sites of these countries. As the conclusion of this study, it is stated that all the programs include four basic language skills and grammar. It is also determined that successful countries in PISA use current texts, there are not numerous gains and activities, in some of the programs there is no activities and grammar teaching is practiced through context without directly focusing on grammatical structure. Similarities and differences of language teaching programs are analyzed and recommendations have been made toward native language teaching program and education system of Turkey. Keywords: Native language teaching program, PISA, China Hong-Kong, Finland, Korea, Singapore, Turkey.