Örnek olay yönteminin lise 9. sınıf öğrencilerinin anlatım bozuklukları konusundaki başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEDİNE YILMAZ

Danışman: AHMET BENZER

Özet:

ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN DİL EĞİTİMİNDE İLETİŞİM, ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE KAVRAM ÖĞRENMEYE ETKİSİ Bu çalışmada örnek olay yönteminin lise birinci sınıf anlatım bozuklukları konusundaki başarılarına, kavram öğretimlerine ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi amaçlanmıştır. Çalışma 2010-2011 bahar dönemi Ağrı ili Öğretmenler Lisesinde yürütülmüştür. Lise 1. sınıfta öğrenim gören 72 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öncelikle “örnek olay yöntemi” ilkelerine dayanarak ‘anlatım bozuklukları’ ünitesinin içeriği ile hedef ve davranışlar belirlenmiştir. Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanın önemi, amacı ve problem sorusu hakkında bilgi verilmektedir. Bu doğrultuda örnek olayın eğitimdeki öneminde ve dil eğitiminde bu yöntem aracılığıyla anlatım bozuklukları konusunun işlenmesiyle öğrencilerde oluşabilecek faydaların neler olduğuna dair bilgiler yer almaktadır. İkinci bölümde konuyla alakalı olarak eleştirel düşünme becerileri, kavram öğrenme ve örnek olay hakkında ayrıntılı bilgi verilmiştir. Bu bağlamda eleştirel düşünmenin örnek olayla, kavram öğrenmenin örnek olayla etkisi üzerine çeşitli kaynaklardan bilgi aktırılmıştır. Üçüncü bölümde, araştırmanın yönteminden bahsedilmiştir. Araştırmayı yapabilmek için hangi yöntemin tercih edildiği bilgisine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, araştırmada tayin edilen yöntem kapsamında elde edilen veriler bulgular başlığı ile bu bölümde yer almıştır. Her bir bilgi alanı ve başlığı ile ilgili tek tek incelemede bulunulmuştur. Beşinci bölümde araştırma sonucunda elde edilen sonuç, tartışma ve önerilere yer verilmiştir. Araştırma sonucunda her iki yöntemle yapılan öğretim sonunda uygulanan Türkçe başarı testine göre örnek olay yönteminin uygulandığı deney grubunun kontrol grubuna göre daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: örnek olay, kavram öğrenme, eleştirel düşünme. Abstract THE EFFECT OF CASE BASED LEARNING ON COMMUNICATION, CRITICAL THINKING SKILLS AND THE CONCEPT OF AN INFLUENCE LEARNING IN LANGUAGE EDUCATION This case study method, a first-class out of order on the achievements of high school, the concept is intended to effect teaching and critical thinking skills. Working with high school teachers conducted in the province of Agri 2010-2011 spring semester.High School 1 72 Students were studying in the classroom with. First of all “case method” based on the principles of out of order unit goals and behavior with the content determined. Research consists of five sections. The importance of research is the first chapter,the question of the purpose and provides information about the problem. In this respect the importance of the case study in education and language educationthrough the narration of this method is the treatment of disorders, the issue contains information on what happened to the students of the benefits that may occur. In the second part of critical thinking skills relevant to the topic, concept learning, and examples are given detailed information about the event. In this context, examples of critical thinking in the incident, the concept of learning on the impact of the incidentinformation from various sources aktırılmıştır example. In the third chapter, the research method are discussed. In order to do research in the knowledge of which method is preferred. The fourth section, the method of determination of the scope of research findings obtained from the data received with the title of this section. An information area, and the title of each individual examination were made. The fifth section, make the results of research, discussion and recommendations are given. As a result of research done by two methods of teaching at the end of each test, according to the Turkish case study method is applied successfully to the control group than in the experimental group were found to be successful. Key words: Case-based learing, learning concept, critical thinking skills.