The Moderating Effect of Techno-Stress on Critical Success Factors and End User ERP (Enterprise Resource Planning) Satisfaction Relationship


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme (İngilizce) Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: BİLGE YILDIZ

Danışman: Hüseyin Ekizler

Özet:

Kurumsal Kaynak Planlaması Sistemlerinin (ERP) verimli kullanımını işletme kaynaklarının verimli kullanılması ve şirketlerin daha iyi rekabet edebilmesi için önemlidir. Bu sebeple, ERP’nin randımanlı bir şekilde kullanılmasında belirleyici etken olan bireylerin (çalışanların) memnuniyetini etkileyen faktörleri anlamak önemlidir.

Bu çalışmanın ana amacı kritik ERP başarı faktörleri ve son kullanıcı ERP memnuniyeti arasındaki ilişkiyi tekno-stress moderatörlüğünde incelemektir. İlave olarak, ERP literatüründeki nicel araştırma sayısının arttırılmasına katkıda bulunmak ve kullanıcıların tekno-stres olarak tanımladığımız yeni teknolojilere ve yazılımlara karşı olan içgüdüsel yaklaşımlarını çalışma kapsamına alarak, organizasyonel faktörleri ve çalışan (kullanıcı) faktörlerini biraraya getirmek suretiyle son kullanıcı ERP memnuniyeti hakkında kapsamlı bir görüşe sahip olmaktır.

Türkiye genelinde farklı sektörlerde çalışan ve ERP kullanan 392 katılımcı ile yapılan nicel araştırma ile ERP başarı faktörlerinin son kullanıcı ERP memnuniyeti arasındaki ilişki ve bu ilişkiye teknostresin etkisi incelenmiştir.

Araştırmanın sonuçlarına göre proje yönetimi ve değerlendirme, iş süreçlerinin yeniden dizaynı, üst yönetimin desteği ve iletişim ve danışmanlık hizmetleri faktörlerinin iyi yönetilmesinin, son kullanıcı ERP memnuniyeti üzerinde olumlu etkisi olmaktadır. Tekno-aşırı yükün proje yönetimi ve değerlendirme ile doğruluk ve iş süreçlerinin yeniden düzenlenmesi ile doğruluk arasındaki ilişkiye negatif etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, tekno-belirsizliğin proje yönetimi ve değerlendirme ile format ve güncellik arasındaki ilişkiye, iş süreçlerinin yeniden dizaynı ile içerik, format, kullanım kolaylığı ve güncellik arasındaki ilişkiye, son olarak üst yönetimin desteği ve iletişim ile içerik ve güncellik arasındaki ilişkiye olumsuz etkisi olduğu bulunmuştur.

Anahtar kelimeler: Kurumsal Kaynak Planlama (ERP), ERP Başarı Faktörleri, Teknostres, Son Kullanıcı ERP Memnuniyeti