A study on the evaluation of target culture in efl coursebooks and related teacher perceptions


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA İNCİ

Danışman: KAMİLE HAMİLOĞLU

Özet:

Bu araştırmada, İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretildiği ders kitaplarında yer alan hedef kültür kavramı, hedef kültürü aktarma araçları, bu araçların türü ve içerikleri iki ders kitabının içerik analizi aracılığıyla sunulmuştur. Bu ders kitaplarından ilki, İngilizcenin anadil olarak öğretildiği İngiltere’de yazılmıs, yayımlanmıs ve Türkiye'de kullanılmakta olan “New Headway”, diğeri ise, Türk Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Türkiye’deki Anadolu Liseleri için hazırlanmış olan “New Bridge to Success” ders kitaplarıdır. Tezin amacı, bu iki ders kitabı aracılığıyla, İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan ders kitaplarında yer alan hedef kültür kavramı, hedef kültürü aktarma araçları, bu araçların türü, içerikleri ve bu araçların hangi amaçlar doğrultusunda ve nasıl aktarıldıklarının değerlendirilmesi ve bu konudaki öğretmen görüş ve algılarının alınmasıdır. Bu araştırma, temel olarak niteliksel bir desene sahip olmakla birlikte, niteliksel veriler sayısal olarak da değerlendirilip yorumlanmıştır. Tezde aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Hedef kültür, seçili ders kitaplarında yer almış mıdır? Eğer yer almışsa ne oranda kullanılmıştır? 2. Hedef kültürü yansıtırken seçili ders kitapları hangi araçlardan yararlanmıştır? 3. Bu araçlar ne tür bir içeriğe sahiptir? 4. Seçili ders kitaplarında hedef kültür araçları nasıl sunulmuştur? 5. Seçili ders kitaplarında hedef kültür aktarılırken hangi sosyal sınıflar temel alınmıştır? 6. Seçili öğretmenlerin, dil öğretiminde hedef kültürün kullanımına ilişkin aktardıkları genel görüşler nelerdir? 7. Seçili öğretmenlerin hedef kültürü yansıtması açısından seçili ders kitapları hakkındaki görüşleri nelerdir? Seçilen ders kitapları dışında, araştırmanın katılımcılarını, 2010-2011 akademik yılında İstanbul'da çeşitli Anadolu Liselerinde İngilizce öğretmenliği yapan ve adı geçen ders kitaplarını kullanan 10 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada niteliksel ve niceliksel verilerden oluşan “karışık” veri analizinden yararlanılmıştır. Bu bağlamda, içerik analizi ve öğretmen görüşmelerinden çıkan veriler niteliksel boyutu, bu verilerin sıklık ve oranlarından elde edilen sonuçlar ise niceliksel boyutu oluşturmaktadır. Niteliksel verilerin analizi için Kalıp-Kodlama (Miles and Huberman, 1994) tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şunlardır: Türkiye’deki Anadolu liselerinde kullanılan "New Headway" ve "New Bridge to Success" ders kitapları incelendiğinde iki kitap serisinin de hedef kültür araçlarına sıkça yer verdiği, ancak temaları ve kültür araçlarını ele alış biçimlerinde farklılıklar olduğu sonucuna varılmıştır. Bunun yanı sıra yüz yüze öğretmen görüşmelerinden anlaşıldığı üzere öğretmenlerin dil öğretiminde hedef kültürün de aktarılması gerektiği kanaatinde oldukları sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda Milli Eğitim Bakanlığı onayınca Talim Terbiye Kurulu tarafından hazırlanan New Bridge to Success kitabındaki kültür aktarım tarzı konusunda olumlu düşünceler içerisinde olmadıkları, kültür öğelerini ele alış biçimini beğenmedikleri ve kitabı sıkıcı buldukları sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Kültür, hedef kültür, ders kitabı, algı, İngilizce öğretmenleri ABSTRACT In this study, the concept of “target culture”, the target culture elements, their genres and content of the coursebooks which were used to teach English as a foreign language was represented by means of the content analysis of the two chosen coursebooks. One of the coursebooks, examined in the study, was the “New Headway” which was written and published for non-native speakers as an English as a foreign language (EFL) book in England where English was used as a mother tongue; the other one was “New Bridge to Success” which was written and published by the Ministry of Turkish Education for the Anatolian high schools in Turkey. The purpose of the thesis is to evaluate and examine the use, implementation and contribution of the selected coursebooks used in Anatolian high schools in terms of target culture elements, their genres, content and rationale in use; furthermore, aims to examine the perceptions of EFL teachers on it. Although this thesis had mainly a qualitative design, the qualitative data were evaluated quantitatively where it was needed. The following questions were explored in the thesis: 1. Does target culture take place in the selected coursebooks? If so, to what extent is it presented? 2. What type of elements are used to reflect the target culture in the selected coursebooks? 3. What kind of content do these elements have? 4. How are the target culture elements presented in these selected coursebooks? 5. What social groups are represented through the target culture element in the selected coursebooks? 6. What are the reported perceptions of the selected teachers about the target culture in foreign language teaching / learning? 7. What are the reported perceptions of the selected teachers about of the coursebooks they have used in terms of reflecting the target culture? This study was conducted in 5 Anatolian schools in Istanbul, Turkey. The participants of this study comprised 10 English teachers who used the selected coursebooks and worked in these schools during the 2010-2011 academic year. In this study, a qualitative design was used mainly, however qualitative data were evaluated quantitatively when needed. In this sense, the data gathered from the content analysis and face to face teacher interviews are constituted the qualitative aspect of this study, on the other hand, the results gathered from the frequencies and percentages of the qualitative data added a quantitative aspect to this study. To analyse the qualitative data, Pattern-Coding (Miles and Huberman, 1994) technique was used. The findings of the study are the followings: Although published in England, New Headway coursebook series seemed not to have a sound number of target culture elements, on the other hand, inspite of the target elements used in the New Bridge to Success coursebook series, it seemed it did not meet and satisfy teachers’ needs in the way it was used and reflected in the book. Moreover, according to the results of the interviews conducted with the selected teachers, they were definitely aware of the place and importance of target culture in language learning when it was taught in the most suitable way along with the coursebooks and supplementary materials. In addition, teachers seemed not to have positive ideas about New Bridge to Success in terms of target culture elements used in the book. Key Words: Culture, target culture, coursebook, perceptions, ELF teachers