Coğrafya öğretiminde grupla çalışma metodunun öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGİN BEKMEZCİ

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırmada; öğretim yöntemlerinden grupla çalışma metodunun öğrenci başarısına etkisi araştırılmıştır. Araştırmada; başarı ve grupla çalışma metodu arasında ilişkisi olduğu düşünülen temel faktörler belirlenmiştir. Bunlar: 1. Grupla çalışma metodunun Coğrafya programında belirtilen davranışları kazandırma düzeyi, 2. Grupla çalışma metodunun başarıya etkisi, 3. Öğrencilerin coğrafya dersi ile ilgili tutumlarının başarıya etkisi, 4. Ailenin sosyo-ekonomik ve eğitim düzeyinin başarıya etkisi incelenmiştir. Araştırmanın evreni, Bursa ili Osmangazi ilçesi Cem Sultan lisesi ve Çınar Lisesinin 10. sınıflarında okuyan 70 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deney grubunda grupla çalışma metodu uygulanarak konular işlenmiştir. Kontrol grubunda ise anlatım, soru-cevap yöntemleri kullanılarak ders işlenmiştir. Araştırmaya başlamadan önce “Türkiye’de İklim Çeşitleri” konusu dikkate alınarak hazırlanan test sorularıyla ön test uygulaması yapılmıştır. Bu uygulama aynı sorularla konunun bitiminde son test uygulaması şeklinde yapılarak yöntemin başarısı somut olarak görülmeye çalışılmıştır. Konuların bitiminde öğrencinin aile çevresini, coğrafya dersine ilgisini,”değerlendiren anket uygulaması yapılarak araştırmanın niceliği arttırılmıştır. Test uygulaması dört hafta sonra aynı sorularla tekrar yapılmış ve grup çalışmasıyla öğrenilen konuların kalıcılığa etkisi ölçülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak ortaya çıkan sonuçlar şunlardır: 1. Cinsiyet faktörü coğrafya dersinin başarısını etkilememektedir. 2. Anne ve babanın eğitimi öğrencilerin başarısını etkilememektedir. 3. Coğrafya derslerinde kendilerini başarılı bulan öğrenciler daha fazla başarı göstermektedir. 4. Grupla çalışma metodunun uygulandığı deney grubu, geleneksel metotla öğretim yapılan kontrol grubuna göre daha başarılıdır. ABSTRACT In this study, the effect of group work method, one of the educative methods, on student success has been researched. In the research some basic factors has been determined that are thought to have relation between success and group work. These are as follows: 1. The achievemnt level of the behaviours of the group work which are obtained in the geograph program. 2. The effect of group work method on sucess. 3. The effect of the attitudes which the students have about geography on success. 4. The effect of the socio-economical and education level of the family on success have been investigated. The universe of the research consists of 10. grade students of Cem Sultan High School and Çınar High School which are situated in Osmangazi, Bursa. In the test group the class subjets were carried out by the help of the group work method. In the control group oral expression and question-answer methods were applied. Preliminary test had been done by the help of the test questions which were prepered by taking “The Climatic Variety of Turkey” into consideration. The success of the method was tried to be seen clearly by a final test with the same questions at the end of the subject. The quantitiy of the research was increased by a survey consisting 5 questins which evaluate the family of the student, interest on geography lesson at the end of the subjects. The test was done with the same questions again after four weeks and effect of the learned subjects (by the help of group work) on permanence was evaluated. In the light of the findings that are derived from the research the following results were issued: 1. Gender factor has not effected the success of the geography lesson. 2. Education of parents does not effect the success of the students. 3. The students who find themselves successful in the geography lesson has more accomplishment. 4. The test group to whom the group method was applied to is more successful than those to whom the classical method was applied.