Finlandiya ve Türkiye ortaöğretim dil ve edebiyat programlarının karşılaştırmalı analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özge Acıoğlu

Danışman: Mesut Şen

Özet:

Finlandiya’nın ve Türkiye’nin tarihsel süreçte benzerlikleri de farklılıkları da mevcuttur. Fransız, Alman, İngiliz edebiyatının etkisi hem Finlandiya için hem de Türkiye için benzer zamanlarda gerçekleşmiştir. Özellikle Tanzimat’tan sonra yapılan çeviri faaliyetlerinin bu etkileşimde etkisi çok büyüktür. Finlandiyalı Heikki Paasonen, Räsänen, Gustaf John Ramstedt, Castren gibi dilbilimcilerin Türk diline ve edebiyatına doğrudan ya da dolaylı katkıları son derece önemlidir. Araştırma kapsamında aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. PISA araştırma sonuçlarına göre ilk sıralarda yer alan Finlandiya’nın dil ve edebiyat öğretimi ile sıralamanın sonlarında olan Türkiye’nin dil ve edebiyat öğretimi arasındaki fark nasıl açıklanabilir? 2. Finlandiya’nın ve Türkiye’nin dil ve edebiyat öğretiminin tarihi seyri nasıldır? 3. Türkiye’de eğitimde kanon anlayışı çok yerleşmemiştir. Finlandiya’da ise dil ve edebiyat öğretiminde kanonlar öne çıkmıştır. Eğitimde kanonun yeri ve önemi nedir? 4. PISA sonuçlarına göre Finlandiya ile Türkiye arasında okuma becerisi konusunda neden çok fark bulunmaktadır? 5. Finlandiya’da ve Türkiye’de ders kitaplarının içeriği nasıldır, farklılıklar nelerdir? 6. Finlandiya’nın ve Türkiye’nin sınıf içi uygulamalarındaki farklılıklar nelerdir, neden kaynaklanmaktadır? ABSTRACT Finland and Turkey have both similarities and differences in terms of historical procedure. French German and English Literature affected Turkey and Finland almost at the same time (simultaneously). This impact can be recognized especially on the translation studies that were made after the Era of Tanzimat. The direct and indirect contributions of Finnish linquist Heiki Paasonen, Rasanen, Gustaf John Ramstedt, Castern are great on Turkish Language and Literature. In the scope of the study, questions below are tried to be answered: 1. How is the difference between Turkey, of which PISA results concerning language and literature education is ranked lowest and Finland, of which PISA results concerning language and literatüre education is ranked one of the highest can be explained? 2. What is the historical development of Turkish and Finland Language and literature education? 3. In Turkey, understanding of canon in Education is not common. However, the opposite is true for Finland. What is the place and significance of Canon in Education? 4. According to the PISA results, Why is the difference between rate of reading skills huge? 5. What is the content of the course books in Turkey and Finland? What is the difference between these course books? 6. What are the differences between methodologies of classrooms in Finland and Turkey ? What is the reason for this difference?