Eğitim Politikalarının Oluşturulmasında Sendikaların Rolü Üzerine Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH BAYDAR

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

EĞİTİM POLİTİKALARININ OLUŞTURULMASINDA SENDİKALARIN ROLÜ ÜZERİNE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmanın amacı, eğitim politikalarının oluşturulmasında sendikaların rolünü ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda alt problemler oluşturulmuştur. Sendikaların amaçlarının da ortaya konmaya çalışıldığı bu çalışmanın diğer alt başlıklarında: Eğitim çalışanlarının; istihdamı, mesleğe bağlılığı, profesyonel gelişimleri, mesleki sorunlarının çözülmesi, özlük, mali ve sosyal haklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanına eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi ve eğitim programlarının oluşturulması, Milli Eğitim Sisteminde meydana gelen güncel gelişmeler, Türkiye’de sendikal faaliyetlere katılım ve sendikal bilincin oluşması, Türkiye’nin uluslararası eğitim alanında başarılı olmasında sendikaların rolü konularına değinilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Maltepe, Kartal, Pendik, Tuzla ve Sultanbeyli ilçelerindeki okullarda 2014-2015 eğitim-öğretim yılında görev yapan eğitim çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması için bire bir görüşme yöntemi uygulanmıştır. Nitel araştırma deseni kullanılmış olan bu araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemini yansıtan görüşme formu aracılığı ile toplanan veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve veriler kategoriler haline getirilmiştir. Analizi yapılan verilerden elde edilen bulgulara katılımcıların görüşleri eklenmiştir. Ayrıca bulgularda farklı araştırmalardan elde edilen sonuçlar ve karşılaştırmalara da yer verilmiştir. Araştırma sonucuna göre sendikalar; eğitim çalışanlarının arasında iletişimi sağlamalı, çalışanların mesleki ve akademik gelişimleri için etkinlikler planlamalı, eğitim çalışanlarının profesyonel gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla çalışmalar yürütmeli, mesleğe yeni başlayan eğitim çalışanlarının mesleğe uyumu için oryantasyon çalışmaları yapmalı, eğitim çalışanlarına hak arama konusunda yol göstermeli, Türkiye’de adil bir yönetim sisteminin kurulması için mücadele etmeli hiyerarşiden kaynaklanan iletişim engellerini ortadan kaldırmalı, ast ve üst çalışan araarasında köprü vazifesi görmeli, milli-manevi değerlerle yoğrulmuş insanı merkeze alan bir sistem kurulması için çalışmalı, farklı düşüncelere değer vererek toplumsal barışın tesisi için mücadele etmeli, hiçbir vatandaşın ötekileştirilmediği bir düzenin kurulması için mücadele etmeli, etkin ve güçlü olmak için yazılı ve görsel medyayı etkili kullanmalı, eğitim çalışanlarının özlük, mali ve sosyal haklarını korumayı temel amaç edinmeli, eğitim çalışanları için iş güvencesini anlamına “kadrolu” istihdamı desteklemeli, eğitimde kısa, orta ve uzun vadeli uygulanabilir politikaların geliştirilmesinde MEB’e yardımcı olmalı, eğitim sisteminde personel seçme, atama ve yerleştirme politikalarının nesnel ve objektif olmasını sağlayacak çalışmalar yapmalı, eğitimcilerin sivil toplum kuruluşlarına üye olmalarını teşvik edecek etkinlikler planlamalı, öğretmenlerin üniversitelerle iç içe olmasını sağlayacak planlamalar yapmalı, öğretmenlik mesleğinin itibarının zarar görmemesi için diğer sendikalarla ortak hareket etmeli ve mesleğin sosyo-ekonomik imkanlarını artıracak çalışmalar yürütmeli, ülke gerçeklerini dikkate alacak şekilde öğretmenlerin çalışma şartlarını iyileştirecek projeler geliştirmeli, eğitim çalışanlarının sendikal faaliyetlere katılımını özendirmeli, eğitimcilerin bir arada hareket etme duygusunu geliştirmeli, mesleki sorunların çözülmesinde aktif rol sahibi olmalı, faaliyetlerini belli bir alanla sınırlandırmamalı, eğitimde meydana gelen hızlı değişimden eğitimcileri hızlı bir şekilde bilgilendirmeli, grev hakkını elde etmek için mücadele etmeli, eğitim programlarının geliştirilmesinde aktif görev almalı, eğitim programlarının tarihimize, kültürümüze ve değerlerimize uygun olacak şekilde özgün olmasını sağlamak için çalışmalar yapmalı, eğitim iş kolunda son zamanlarda meydana gelen özgürlük söylemleri ve taleplerinin destekçisi olmalıdır. Anahtar Kelimeler: Eğitim Sendikası, Eğitim Çalışanları, Grev, Hak, Özlük, Eğitim Politikaları ABSTRACT ANALYSİS OF TEACHERS' OPİNİONS ON THE ROLE OF UNIONS FOR CONSTITUTION OF EDUCATIONAL POLICY The aim of this research, revealing the role of unions in the constitution of educational policy. In line with this purpose creates sub problems. In this work which strives to present unions aims too, subheadings are as follow: Education employees in employment, employees commitment to their work, professional development of employees, resolving professional problems, employees’ personal, financial and social rights of determination, organising education activities and programs, current affairs in the national education system, union activities and the creation of union awareness. All these subheadings are trying to determine what is the role of unions in Turkey’s international success in education field. The research study group compose of education employees who has been served education between 2014-2015 academic year located in Maltepe, Kartal, Pendik, Tuzla and Sultanbeyli district of İstanbul. On the purpose of collection of data, one-to-one method were applied. Qualitative research pattern has been used in this study, collected data subjected to content analysis by means of reflecting the semi-structured interview method which reflects interview form.The data are categorised and has been grouped under themes. Analysis of data obtained from findings, the participants opinions are included. In addition, the results of different research and comparisons have been given a place in this findings. According to the results of research, education unions must provide communication between education employees and they should plan activities for their employees’ professional and academic development. With the purpose of contribute to professional development of employees, it should be carry on a work or study. In attempt to harmony of profession, orientation works should be done for beginner education employees. Education employees should be enlightened about claim his/her rights and individuals must struggle for establish a fair management system in the country. Communication barriers which are results of hierarchy must abolish and should act as a bridge for ast and upper between employees. It should work to establishment of a system which protects national and spiritual values and puts individuals in to center. It need to fight for establishment of social peace by valuing different thoughts and a world where nobody is marginalised. To be able to be effective and powerful, it should use written and visual media efficiently. The main goal should be to protect employees’ personal, fiscal and social rights. ‘Permanent’ employment which contains labor job protection of education employees must be support, apart from these contractual or fee-earning options must be object and must fight for the existing order. In an attempt to improvement of applicable short, mid and long policies in education, it needs to help Ministry of Education. It should study for provide objective and practical policies for personnel selection,assignment and placement in education system. Educators should be encourage for become a member of the non-governmental organisations. It should prove basis for teachers to communicate students effectively. To avoid damage to the teaching profession reputation, must act in cooperation with other unions and it should work for increasing socioeconomic possibilities of profession. To take into facts of country consideration, it should improve projects which enhances teachers working conditions. Unions should incentivise contribution of education employees’ union activities and enhance the sense of act together. Must have an active role in resolving professional issues. Fields of activity should not limited with economic, personal etc.. Instructors should be informed about rapid change which occurs in education . It should fight to achieve the right to strike. Education programs should take active duty and it need to study for education programs which are suitable for our history, culture and values. Education should be a supporter of discourse and demands of freedom which recently accurred in line of work. Keywords: Education Union, Education Employees, Strike, Right, Personal, Education Policies.