Psikolojik danışmanların (rehber öğretmenlerin) mesleki doyum ile kendine saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fahriye Kadıoğlu

Danışman: AHMET ŞİRİN

Özet:

Bu araştırmada, Psikolojik Danışmanların (Rehber Öğretmenlerin) mesleki doyumları ile kendine saygıları arasındaki ilişkinin cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olunan bölüm, eğitim durumu, mesleki kıdem, kurum tipi, yöneticilik yapıp yapmamak, kurum kademesi, okuldaki öğrenci mevcudu, danışma odasının olup olmaması, mesleği ile ilgili katıldığı seminer sayısı ve meslek dışı katıldığı seminer sayısı gibi çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi İstanbul ili Anadolu Yakası Kadıköy, Kartal ve Maltepe ilçelerinde ulaşılabilen ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ve okullarda çalışan 297 rehber öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, mesleki doyum için “Mesleki Doyum Ölçeği” ve benlik saygısı için de “Kendine Saygı Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizi için Bağımsız Grup T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılık için Post-Hoc Scheffe, niceliksel verilerin karşılaştırılması için Kruskal Wallis H Testi ve Mann Whitney U Testi, mesleki doyum ve kendine saygı arasındaki ilişkiyi incelemek için de Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda rehber öğretmenlerin benlik saygısı ve mesleki doyumları arasındaki ilişkinin pozitif yönde anlamlı olduğu görülmüştür. Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile cinsiyet, medeni durum, mezun olunan bölüm, eğitim durumu, çalıştıkları kurum, yöneticilik yapma durumu, öğrenci mevcudu, kurum kademesi, danışma odasının olup olmaması, mesleği ile ilgili katıldığı seminer sayısı ve meslek dışı katıldığı seminer sayısı gibi değişkenler ile arasındaki ilişki anlamlı bulunmamıştır. Mesleki doyum ile yaş, mesleki kıdem, çalıştıkları kurum ve danışma odasının olup olmaması gibi değişkenler ile arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Bu araştırmadan elde edilen bulguların rehber öğretmenlerin benlik saygıları ve mesleki doyumlarını arttırmak amacıyla yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağına inanılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Benlik saygısı, Mesleki doyum, Psikolojik Danışman (Rehber Öğretmen) ABSTRACT This study aims to investigate the relationship between psychological counselors’ job satisfaction and self-esteem differs significantly or not accordin002g to different variables such as gender, age, marital status, graduated department of university, educational status, professional experience, the type of school, having managerial experience, the levels of school, the number of students in schools, having room for counseling at school or not, seminars related to job and seminars that are not related to job. The sample of the research consists of 297 psychological counselor who are accessible and working in schools and the centre for guidance research in different districts such as Kadıköy, Kartal and Maltepe in Anatolian part of Istanbul. The data of the research were obtained by using “Personal Information Form” prepared by the researcher, “Job Satisfaction Scale” for job satisfaction and “Self-Esteem Scale” for self-esteem. Independent Group T Test and One Way ANOVA were used in order to analyze the data. Post-Hoc Scheffe were used for the difference between groups, Kruskal Wallis H Test and Mann Whitney U Test were used for the comparison of quantitative data and Pearson Correlation Analysis in order to analyze the relationship between job satisfaction and self-esteem. As a result of analysis, the relation of job satisfaction and self-esteem of counselors was found to be significantly positive. The relation of self-esteem of counselors with the variables such as gender, marital status, graduated department of university, educational status, the type of school, having managerial experience, the number of students in schools, the levels of school, having room for counseling at school or not, seminars related to job and seminars that are not related to job were found to be not significant. The relation of job satisfaction of counselors with the variables such as age, professional experience, the type of school and room for counseling at school or not were found to be significant. It is believed that the findings obtained from this research will contribute to the studies to be carried out in order to increase the self-esteem and job satisfaction of counselors. Key Words: Self-Esteem, Job Satisfaction, Psychological Counselors