Osmanlı seyr-i sefain idaresi (1910-1923)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Demet Gediz

Danışman: MURAT KORALTÜRK

Özet:

OSMANLI SEYR-İ SEFAİN İDARESİ (1910-1923) 19. yüzyılda Avrupa’da gelişen teknoloji ile birlikte denizyolu ulaşımında yeni araçlar kullanılmaya başlanır ve yüzyılın sonlarına doğru Osmanlı Devleti buharlı gemi teknolojisi ile tanışır. Özellikle bir deniz kenti olan İstanbul’da ulaşımın büyük bölümü denizyolu ile gerçekleşir. Buharlı gemi teknolojisi ile birlikte denizyolu ulaşımının yaygınlaşması Osmanlı Devleti’nin toplumsal ve ekonomik yapısının gelişmesi açısından da ayrı bir önem taşır. Bu çalışmada başlangıçta, Osmanlı Devleti’nde kurulan denizyolu işletmelerinin tarih sürecindeki değişimleri ve bu değişimlerin gerekçeleri anlatılmış, daha sonra 1910-1923 dönemi arasında faaliyet göstermiş olan Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi dönemin savaş koşulları ile birlikte ele alınmaya çalışılmıştır. Savaş koşullarının İdare’yi ne şekilde etkilediği ve bu süreçte İdare’nin varlığını sürdürebilmek için geçirdiği sıkıntılar anlatılmaya çalışılmıştır. ABSTRACT THE ADMINISTRATION OF OTTOMAN SEYR-İ SEFAİN (1910-1923) In the 19th century new tools began to use in conjunction with emerging technology for maritime transportation in Europe. At the end of the century Ottoman Empire meets with the steamship technology. Especially a large part of transportation takes place by maritime transportation in İstanbul which is a city of the sea. It is also important that expansion of maritime transportation with the steamship technology, for development of social and economic structure of the Ottoman Empire. The history of the Ottoman maritime administraions will be discussed in the beginning chapters of this thesis. The emphasis of this discussion is the change and the reasons of the change in these administrations in time. After that the Administration of Ottoman Seyr-i Sefain will be analyzed by the war conditions in terms of 1910-1923. The effects of war conditions and difficulties will be examined.