Fizik konularında Stem eğitiminin öğrencilerin tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEÇİL ALNIAK

Danışman: Feral Bekiroğlu

Özet:

Bu araştırmada fizik konularında uygulanan STEM eğitiminin ortaokul öğrencilerinin STEM tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılının 1.döneminde İstanbul ilinin Ataşehir ilçesinde bulunan bir devlet okulunun 7.sınıf şubesinde öğrenim görmekte olan toplam 65 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubu 31, kontrol grubu ise 34 öğrenciden oluşmaktadır. STEM ders uygulaması 28 Kasım-11 Ocak tarihleri arasında fen bilimleri dersi kapsamında yapılmıştır. Her STEM ders etkinliği 90 dk (2 ders saati) olacak şekilde toplamda 4 STEM etkinliği 8 ders saati süresince uygulanmıştır. Bu araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel dizayn kullanılmıştır. Nicel veriler nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçları birlikte kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak “STEM Tutum Ölçeği” ve “Problem Çözme Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçekler STEM etkinliklerinin etkisini ölçmek ve karşılaştırmak için uygulama grubuna etkinlikten önce ön test ve sonra son test olarak uygulanırken, kontrol grubuna da eş zamanlı olarak uygulanmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak ise etkinlik kağıtları, sınıf içi gözlem notları ve ses kayıt cihazları kullanılmıştır. Nicel veriler incelendiğinde STEM uygulamalarının öğrencilerin problem çözme becerileri ve STEM tutumları üzerine olumlu etki yaptığını görülmüştür. Araştırmanın nitel verilerinden elde edilen bulgular da, STEM eğitiminin öğrencilerin tutum ve problem çözme becerilerini pozitif yönde etkilediğini destekler niteliktedir. -------------------- The purpose of this study was to examine the effects of STEM education in physics subjects on middle school students’ STEM attitudes and problem solving skills. The research was conducted in the first semester of 2018-2019 academic year with a total of 7th grade 65 students studying in a public school located in Ataşehir district of Istanbul. There were 34 students in the control group, while the experimental group consisted of 31 students. STEM education was implemented in between November 28 and January 11 in the science course. Each STEM activity lasted 90 minutes (2 lessons) and 4 STEM activities were done in total. The research design was a quasi experimental with a pre-test post-test control group. Both quantitative and qualitative research methods were carried out. STEM Attitude Scale and Problem Solving Scale were used as quantitative data collection tools, which were applied to both groups before and after the implementation. Worksheets, class observation notes, and voice recordings were used as qualitative data collection tools. Quantitative findings showed that STEM education significantly affected the students’ problem solving skills and their STEM attitudes. Qualitative results supported the quantitative results.