Siyasal iletişimde slogan kullanımı: 2017 cumhurbaşkanlığı sistemi referandum kampanyalarının göstergebilimsel analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bayram Zehir

Danışman: ŞEYDA AKYOL

Özet:

İletişim, insan doğasının bir gereği olarak hem bir bilim hem de icra edilme şekil ve yöntemleri itibariyle de bir sanattır. İletişimin ruhu hemen hemen bütün disiplinlere etki ederek onların insanlara dokunmasını ve organik bağlar kurabilmelerini mümkün kılmıştır. Bu bağlamda siyasal bilimler alanına formel bir kişilik ve karakter kazandıranda yine iletişim olmuştur. Araştırma konumuzun odak noktasını oluşturan, 2017 Cumhurbaşkanlığı Sistemi Referandum süreci, Türk siyasal tarihinde; geçmişten günümüze çeşitli dönemlerde tartışmaların odağında yer alarak, ülkemizin hükümet etme sistemine yönelik yapılması düşünülen değişiklikleri ön görmektedir. Bu hususta en son adım ve nihai sonucu doğuran girişim; 16 Nisan 2017 tarihli Anayasa değişikliği halkoylamasıdır. Teknolojinin gelişmesine bağlı olarak değişen ve dönüşen dünya, kitle iletişim araçlarına da yansıyarak; dünyada var olan siyasi sınırları ortadan kaldırmış ve dünyayı koca bir küresel köy haline dönüştürmüştür. Siyasette bu yeni dünya düzenine bağlı olarak değişimden payına düşeni almış ve geleneksel siyaset anlayışının ötesinde; seçmen ile sürekli ve etkili bir iletişime geçebilmek için teknolojinin sunduğu tüm nimetlerden faydalanarak siyasal iletişim süreçlerini geliştirmek zorunda kalmıştır. Araştırmamıza kaynak teşkil eden disiplinlerden; Siyasal iletişim ve Siyasal kampanyalar, sürecin ruhunu ve gidişatını şekillendiren en büyük dinamikler olurken; siyasi partilerin Cumhurbaşkanlığı Sistemi referandum sürecinde uyguladıkları stratejiler, partilerin kurumsal kimlik ve vizyonlarına bağlı olarak sürecin yol haritasını da şekillendirmektedir. Siyasal iletişim unsurlarından afişler; tarihsel süreç içindeki propaganda gücünü, referandum sürecinde de ortaya koymak suretiyle sürecin en etkin ve yoğun kullanılan kitle iletişim aracı olmayı başarmıştır. Araştırmamızın yöntemini oluşturan “Göstergebilim” ise; afişlerin, sloganlar aracılığıyla seslendirdiği söylemlere dair, seçmen nezdinde ki zihinsel yansımalarını analiz edebilen en doğru ve değerli metot olarak kabul edilmektedir. ABSTRACT Communication as a part of human nature is science as well as arts in performing methods. The soul of communication has an influence on almost every discipline. It is touching humans and also make it possible to connect each other anyway and anywhere. In this way of connection communication is the one, that gives political science an special formell character. The focal point of the thesis is the process of the Presidential Referendum in 2017 of the Turkish Republic also we will foresee the changes of the government system, which was in the focus of debates in our country and discussed on different times in Turkish political history. In this sense a plebiscite with the aim of a final Change in the fundamental law was carried out on the 16th of April 2017. The political borders were lifted by the development of the technology and mass communication in the world, and the world changed into a small village. Also the politics had to adapt itself to the new world order, while using the media and new technologies for staying in contact with the voters. Political campaigns and political communication are two main disciplines which show the mind and the dynamism of our work. The routes of Political parties, their visions and their strategies in the process of a referendum on presidential system, is also reflecting the identitiy of themselves. Posters, which are the most high-powered mass communication devices under the political communicative devices in the past and also in the present, reached in the Referendum process place one again. The semiotics is accepted as the best and most important method which helps us to analyse the effects of the election slogans and mottoes on the posters in the brains of the voters.