Eğitim Fakültelerindeki öğretim elemanlarının öğretmen eğitiminde akreditasyonu konusundaki algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Resul Baltacı

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Eğitim Fakültelerinin yeniden yapılandırılmasıyla Türkiye'deki genç nüfusun giderek artan oranda üniversite kapılarına yığılması nedeniyle mevcut standartları korumak ve geliştirmek için bir kalite değerlendirme ve akreditasyon sistemi kurulmuştur. Çalışma, bir kalite güvence sistemi olarak akreditasyonun eğitim fakültelerinde uygulanabilirliğini ortaya koymak amacıyla eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının akreditasyon algılarının belirlenmesini amaçlamaktadır. Çalışmada kullanılan ölçek araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesinde literatür taraması, öğretmen eğitiminde akreditasyon standartları (YÖK ve ABD) ve uzmanların görüşlerinden yararlanılmıştır. Her standardı öğretim elemanının atfettiği Önem Derecesi ve bu standarda pratikte ne ölçüde ulaşılabildiğini belirleyen Uygulamada Durum boyutlarında değerlendiren ölçek, 8 alt ölçekteki 80 sorudan oluşmaktadır. Ulaşılan 110 denekten alınan yanıtlarla Madde ve İç Tutarlılık Analizleri yapılmış, sonuçlar tatmin edici bulunuştur. Çalışmada İstanbul'daki eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının akreditasyon algılarının; alan, cinsiyet, unvan, deneyim, yaş, yabancı dil, yönetim görevi ve akreditasyon bilgisi değişkenleri açısından incelenerek akreditasyon sisteminin eğitim fakültelerinde uygulanabilirliğinin ortaya konması ve akreditasyon sisteminin değerlendirme ilkelerine öğretim elemanları tarafından atfedilen önem ile bu ilkelerin uygulamada gerçekleştirilebilmesi arasında anlamlı bir fark olup olmadığı incelenmiştir. Ölçeğin uygulanmasıyla elde edilen verilen SPSS 10.0 paket programında, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), t Testi, Pearson Çarpım Moment Korelasyon ve Chi-kare teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Önem Derecesi boyutunda öğretim elemanlarının standartlara atfettikleri önem ile cinsiyet, yaş, bulundukları yönetim görevi ve yabancı dil bilgisi değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Uygulamadaki Durum boyutunda ise, öğretim elemanlarının ilgili standardın ne ölçüde uygulandığına dair algılarının yaş, ders verdikleri ortalama sınıf mevcudu, bulundukları yönetim görevi ve akreditasyon konusunda kendilerini ne ölçüde bilinçli hissettikleri değişkenlerinden etkilendiği bulunmuştur. THE PERCEPTIONS OF ACADEMICS IN THE FACULTIES OF EDUCATION ABOUT ACCREDITATION IN TEACHER TRAINING ABSTRACT A quality control and accreditation system is established as the last step to reorganisation procedure of Education Faculties, regarding highly increasing number of the youth before universities in Turkey and the need to conserve and improve the current standards. This research aims at figuring out the turkish academics' perceptions of accreditation in education faculties in order to find out if accreditation could be implemented in education faculties as a quality assurance system. The scale used for the research is a self-deviced one, deviced by reviewing the literature on accreditation, accreditation standards determined by the Turkish Higher Education Council (YÖK) and implemented by teacher training accrediting councils in the USA, and data derived from interviews with ten academics. It has 80 items in 8 sub-scales, questioning each standard in two aspects : the importance the academics adhere to a standard and how (much) it is implemented in practice. The results of item analysis and reliabilty analysis, carried out by replies from 110 academics reached, are found to be satisfactory. This research aims at finding out if accreditation can be implemented in turkish education faculties by reviewing the academics perceptions of accreditation in education faculties in İstanbul, checking if there is any significant relationship between their perceptions of accreditation and age, field, gender, title, experience, administrative posts, average number of students in their classes, foreign language mastery, and self-perception on awareness about accreditation; the importance adhered to accreditation standards by academics and implementation of those. Data derived by the scale was analysed by SPSS 10.0 for Windows, using One Way ANOVA, Pearson Correlation, Chi square and t test techniques. It is found, in the Importance aspect, that there is a significant relationship between the importance the academics adhere to a standard and gender, age, the administrative position they are at, and foreign language mastery variables. On the Practice aspect, it is found that the perceptions of academics have a significant relationship with their age, the average number of students in their classes, the administrative position they are at, and their perception of themselves about accreditation awareness.