Fizik dersi kapsamında öğretim sürecinde oluşturulan argüman ortamlarının öğrencilerin muhakemesine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDAN EŞKİN

Danışman: FERAL BEKİROĞLU

Özet:

Bireyin öğrenmesinde, kavramsal anlamasının yanısıra muhakeme yetilerinin gelişimi de önemlidir. Ancak fizik eğitimi alanında sorgulama aktivitelerinin öğrencilerin muhakemelerinin gelişimine etkisini inceleyen çalışmalar yetersizdir. Bu araştırmanın amacı, sorgulama aktivitelerinden biri olan argümanın öğrencilerin muhakeme ve argüman seviyelerinin üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışmada dinamik kavramları iki lise 2 sınıfından rasgele seçilen deney grubunda argüman ortamları sürecinde işlenirken, kontrol grubunda normal öğretim sürecinde işlenmiştir. Deney grubunda dinamik ünitesi süresince farklı içerikte ve bağlamda beş argüman ortamı oluşturulmuştur. Çalışma hem nicel, hem nitel araştırma yöntemlerini içermektedir. Nicel çalışmada ön test ve son test olarak her iki gruba Kuvvet Kavramı Ölçeği uygulanmış ve öğrencilerden şeçtiği seçeneklerin nedenini de yazılı olarak açıklamaları istenmiştir. Bulgular karşılaştırıldığında, son testte muhakeme seviyelerinde deney ile kontrol grubu arasında anlamlı bir fark olduğu ve deney grubunun daha başarılı olduğu bulunmuştur. Bunun yanısıra deney grubunda ön test sebeplendirme skorlarına göre dört öğrenci seçilerek bir tartışma grubu oluşturulmuştur. Bu öğrencilerin argüman ve mülakatlardaki söylemleri videoya kaydedilmiştir. Argüman analizi ve mülakattan elde edilen verilerin muhakeme analizi çalışmanın nitel yönünü oluşturmaktadır. Argüman analizi sonucunda, argüman sürecinde uygulanan argüman sayısı arttıkça gruptaki öğrencilerin ortalama argüman seviyesinde artış olduğu bulunmuştur. Muhakeme analizi sonucunda argüman süreci ile öğrencilerin kavramsal muhakeme seviyesi arasında net bir ilişki bulunamamıştır. Ancak öğrencinin muhakeme seviyesi ile argüman seviyesi değişiminin birbirine paralel olduğu bazı durumların olduğu saptanmıştır. Araştırma bulguları argüman ortamlarının öğrencilerin argüman seviyesinde pozitif bir etkisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin muhakeme seviyesi ile argüman seviyesi arasında bir etkileşim olduğu bulunmuştur. Dolayısıyla argüman ortamlarının sınıf içinde uygulanmasının öğrencilerin argüman seviyelerinin ve muhakeme seviyelerinin üzerinde pozitif etki oluşturduğu söylenebilir ABSTRACT EFFECT OF ARGUMENTATION ON STUDENTS' REASONING IN PHYSICS The aim of this research was to analyze the effects of argumentation on the students' reasoning and argumentation levels. This research is both quantitative and qualitative in nature. Students' prior reasoning in the beginning of the instruction and their reasoning after the instruction were measured and compared by quantitative analysis. The participants of the study were 52 tenth-grade students from two physics classrooms. Unlike the control group, five argumentations was embedded through dynamic unit given to the experimental group. The study revealed that , there was a significant difference between two groups at the end of the instruction.The students in the experimental group could develop more correct and detailed reasoning than the students in the control group. For the qualitative part, students' reasoning and argumentation levels was analyzed. Participants of this part were four students in the experimental group. Qualitative data was done to get results from argumentation and interviews. Research findings show that argumentation have positive effects on students' argumentation levels.It was found out that there is no clear correlation between argumentation process and change of the students' reasoning levels. However, it was found out that there was an interaction between the students' reasoning levels and argumentation levels.Yet, it was determined that conditions, in which students' reasoning and argumentation levels change were analogous, existed.Based on these findings it can be stated that the application of the argumentation within the classes have positive affects on the students' argumentation levels and partly on their reasoning levels