Macera terapisi temelli grupla danışmanlığın üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve belirsizliğe tahammülsüzlüğe etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASİYE BÜŞRA ŞİRİN AYVA

Danışman: AZİZE NİLGÜN CANEL

Özet:

Bu çalışmanın amacı, macera terapisi temelli grupla danışmanlığın üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik ve belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Macera terapisi temelli grupla danışmanlık programı, araştırmacı tarafından, macera terapisinin temel öğelerine uygun biçimde hazırlanmıştır. Ön-test son test kontrol gruplu deneme modeline uygun şekilde hazırlanan araştırmanın çalışma grubu Marmara Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim dalı lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Program öncelikle pilot uygulama olarak, 6 oturum düzenlenerek 15 (12 kadın, 3 erkek) katılımcıya uygulanmıştır. Pilot uygulamadan elde edilen nicel ve nitel veriler ışığında programda gerekli revizyon yapılarak, program 8 oturum halinde yeniden düzenlenmiştir. 3’ü erkek ve 9’u kadın olmak üzere, 12 kişiden oluşan yeni bir grupla araştırma yürütülmüştür. Oluşturulan deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak “Bilişsel Esneklik Envanteri” ile “Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği” uygulanmıştır. Bunun yanında, deney grubunda yer alan katılımcılardan, her oturum için oturumda elde ettikleri deneyimlere ilişkin nitel veri toplanmıştır. Tüm oturumlar açık havada ve doğal bir ortamda gerçekleştirilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonrasında elde edilen bulgulara göre, araştırma kapsamında gerçekleştirilen macera temelli danışmanlık programı sonrasında, deney grubunda bulunan üyelerin “Bilişsel Esneklik Envanteri” ve “Belirsizliğe Tahammülsüzlük” puanları ile kontrol grubu “Bilişsel Esneklik Envanteri” ve “Belirsizliğe Tahammülsüzlük” puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark vardır (p<.05). Katılımcıların macera tarapisi deneyimlerini incelemek amacıyla, katılımcılardan her oturum sonrasında formlar vasıtasıyla nitel veri toplanmıştır. Bunun yanında, katılımcılardan her oturum için kendilerinde meydana gelen değişime, doğa, lider, etkinlik, katılımcılar ve gündelik hayatla bağ kurma öğelerinden hangisinin ne düzeyde katkı sağladığını 1’den 5’e kadar puanlamaları istenmiştir. Katılımcıların deneyimlerine ilişkin elde edilen nitel veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bu analizler sonrasında en sık gözlenen temalar şunlar olmuştur; bilişsel esneklik ve belirsizliğe tahammülsüzlük kavramlarını fark etme, alternatifler oluşturup çok yönlü bakış açısı geliştirme, yaratıcı düşünme, çoklu görevleri yerine getirme. ABSTRACT Aim of this research is to investigate the effects of adventure based counselling on cognitive flexibility and intolerance of uncertainty of BS students. Adventure based counseling program based on adventure therapy essentials is prepared by researcher. In this research, pre and post test control group experimental design is used as a research design. Participants of the study are BS students of Marmara University/Istanbul/Turkey Guidance and Psychological Counselling Department. Initially, the program was conducted as a pilot application in 6 sessions with 15 people comprised of 12 female and 3 male participants. Following this, the program was modified and re-arranged to be carried out in 8 sessions based on the qualitative and quantitative data obtained through the previous sessions. Modified program was conducted with a new group of people formed by 3 male and 9 female participants. Following the sessions, "cognitive flexibility inventory" and "Intolerance of Uncertainty Scale" were applied on the experiment and control groups as pre and post tests. In addition to these, qualitative data was collected by the members of the experiment group regarding their experiences throughout the sessions which were all conducted in a natural outdoor environment. Based on the findings obtained through the statistical analyses performed on this adventure based counselling program; it is seen that there is a significant statistical difference in "Cognitive Flexibility Inventory" and "Intolerance of Uncertainty Scale" scores between the experiment and control group members in favor of the experiment group (p<.05). In order to investigate the adventure therapy experiences of the participants, all the participants were asked to fill in certain forms as a way of getting qualitative data. In addition to this, they were asked to provide their scores (1 to 5) regarding the influence of the program on themselves in terms of the contribution of the elements of nature, leadership, activity, participants and correlation to daily life. The data obtained regarding the participants' experiences was analysed using content analysis. The most remarkable subjects observed as a result of these analyses can be summarized as realization of cognitive flexibility and intolerance of uncertainty" concepts, improving of multi-dimensional perspectives by creating alternatives, creative thinking and coping with multi tasks.