Türkiye'de ve Hollanda'da coğrafya eğitimi ve öğretiminin müfredatlar, metotlar ve araç-gereçler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZİYA İNCE

Danışman: Ramazan Özey

Özet:

TÜRKİYE’DE VE HOLLANDA’DA COĞRAFYA EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNİN MÜFREDATLAR, METOTLAR VE ARAÇ-GEREÇLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Günümüz eğitim politikaları 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkan eğitim alanındaki hızlı değişimin bir neticesidir. Bu hızlı değişim ve dönüşüm ekonomik kalkınmasını tamamlayan devletler tarafından eğitimin her alanına tatbik edildiği gibi coğrafya eğitimine de büyük ölçüde tatbik edilmiş ve büyük mesafeler katedilmiştir. Gelişmiş teknolojik araç ve gereçlerin kullanılması, müstakil branş dersliklerinin kurulması, bu dersliklerin harita, atlas, fotoğraf, film, taş - toprak koleksiyonları ve coğrafya kitaplıkları ile donatılması, daha sonra bilgisayar ve diğer teknolojik araçların bu sınıflarda kullanılması coğrafya eğitimi ve öğretimi alanında büyük gelişmelerin yaşanmasını sağlamıştır. Avrupa Birliği’nin kurucu üyelerinden ve güçlü bir ekonomiye sahip olan Hollanda ile Türkiye’nin coğrafya eğitimi ve öğretimlerinin karşılaştırılmasında doğal gözlem, mülakat ve öğretim programlarının içerik analizi gibi bir sıra araştırma yöntemi tatbik edilmiştir. Bu iki ülkenin genel eğitim sistemleri ve özellikle coğrafya eğitimi ve öğretimi değerlendirilmiş ve bazı öneriler üzerinde durulmuştur. Ülkemizde 2005 yılından itibaren ortaöğretimde başlayan yapılandırmacı yaklaşım ile Hollanda gibi gelişmiş AB üyesi ülkelerindeki eğitim sistemlerini yakalamayı hedeflenmektedir. Bu çalışmada, ülkemizin coğrafya eğitim ve öğretiminde görülen aksaklıklarının giderilmesi, Hollanda gibi gelişmiş ülkelerin eğitim seviyelerini yakalamasında izlenecek yollar, kapsamlı çözüm önerileri, yöntemler ve metotlar üzerinde durulmuştur. Anahtar Kelimeler: Coğrafya Eğitimi, Müfredat, Metot, Coğrafya ders araçları, Hollanda coğrafya eğitimi. ABSTRACT EVALUATING GEOGRAPHY CURRICULUM, METHODS AND INSTRUCTIONAL MATERIALS IN TURKEY AND NETHERLANDS Current educational systems and policies are mostly resulted from the rapid changes in the world which began in the beginning of the 20th century. These changes and reforms have had a significant effect and put into practice by the developed countries in their educational systems, especially geography curriculum. Integrating advanced technological materials into teaching process, thematic classrooms, designed for every subject including maps, atlas, posters, films, and eventually integration of ICT for teaching geography have made great contribution in this field. In this study, one of the founding countries of EU, The Netherlands with an advanced economical system, and Turkey was compared in terms geography education, curriculum, methods and materials by employing on-site observations, content analysis, interview and finally some propositions were presented. Turkish educational system, which is under the influence of constructivist phylosophie, aims to keep up with and compete with the educational system of developed contries like the Netherlands. This study has made some contrubitions to that aim as such it diagnoses some problems, as well as making some recommendations of new methods, materials for an effective instruction of geography. Keywords: Geography curriculum, Methods, Geography materials, geography education of the Netherlands.