Şeyhzâde Mustafa Kocevî’nin Noktatü’l-Beyân adlı eseri : neşir ve inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sümeyye Öztürk

Danışman: SÜLEYMAN DERİN

Özet:

Zeyniyye tarikatının Vefâiyye kolunun kurucusu Şeyh Vefâ Muslihiddin Mustafa’nın oğlu, meşhur Şekâiku’n- Nu’maniyye müellifi Taşköprülüzâde’nin hocası olan Şeyhzâde Mustafa Kocevî, tarihte genelde haşiye geleneğinin en önemli temsilcilerinden biri olarak tanınmaktadır. Bu çalışmamızda konu edindiğimiz Noktatü’l-Beyân ise Kocevî’ye ait tek tasavvuf eseri olarak bilinmektedir. Noktatü’l- Beyân, Şeyhzâde Kocevî’nin Hz. Ali’nin ‘nokta’ sembolünü içeren sözüne şerh olarak yazdığı bir eserdir. Eser fasıllar halinde yazılmış olup, okuyucuya hitap cümleleri ile sanki karşılıklı bir konuşma şeklinde yer yer öğrencileri ile sorulu cevaplı bir üslup kullanılarak kaleme alınmıştır. Eserin muhteviyâtının vahdet-i vücûd konusunu içerdiği görülmektedir. Bu çalışmamızda öncelikle müellifin hayatı üzerinde kısaca durularak eserleri hakkında bilgi verilmiş, esere ait metnin, latin harfleri ile transkripsiyonu yapılmıştır. Değerlendirme kısmında ise eserin ihtivâ ettiği konular ele alınarak genellikle Kocevî’nin etkilendiği sûfi veya düşünür kişilerin fikirleri ekseninde değerlendirme yoluna gidilmiştir. -------------------- The son of Sheikh Vefâ Muslihiddin Mustafa, the founder of the Vefâiyye branch of the Zeyniyye sect, and the teacher of Taşköprülüzâde, the famous author of şekikuiknnu’maniyye, is generally known as one of the most important representatives of the Hashiye tradition. Noktatü’l-Beyân, in this study we would discuss on Şekikuiknnu’maniyye which is known as the only Sufi work of Kocevî. Noktatü’l- Beyân is a book which Şeyhzâde Kocevî wrote as commentary on the word of Hz. Ali containing the symbol ‘Nokta’. The work has been written in chapters and it has been written with question-answer style with the students as if it is a mutual conversation with the sentences appealed to the readers. It is seen that the content of the work includes the subject of wahdet-i wujûd. In this study, firstly the life of the author is briefly noted and information about his works is given and the text of the work is transcribed with Latin letters. Generally in the evaluation part, following the subjects of the mentioned book, the ideas of the Sufi or philosopher influenced by Kocevî would been evaluated.